tieinaitpe

Τ.Π.Ε. = Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών

Τί σημαίνει Τ.Π.Ε.;
«Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών»

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Η επιστημονική γνώση και τα εργαλεία που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος για να ικανοποιεί τις ανάγκες του, να εκφράζεται και να διαμορφώνει το περιβάλλον του, να δημιουργεί προϊόντα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ
Το αποτέλεσμα της επεξεργασίας των δεδομένων που συλλέγει ο άνθρωπος από το περιβάλλον του με τη βοήθεια των αισθήσεων.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ τουλάχιστον 2 ατόμων ή μηχανών.

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
είναι η επιστημονική γνώση και τα εργαλεία που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος για να επεξεργάζεται τα δεδομένα που συλλέγει ο ίδιος ή μέσω άλλων συσκευών, (κάμερες, αισθητήρες κοκ).

H ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
είναι η επιστημονική γνώση και τα εργαλεία που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος για να μπορούν να επικοινωνούν οι άνθρωποι και οι μηχανές από απόσταση (όταν δεν είναι εφικτή η φυσική επικοινωνία).

Ονομασία που χρησιμοποιούν για τις ΤΠΕ σε μερικές άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουμε τον παρακάτω πίνακα:

Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα Πληροφορική και Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στο Δημοτικό Σχολείο.
Προσφορά των ΤΠΕ

Γνωρίζω, δημιουργώ και εκφράζομαι με ΤΠE
Γνωρίζω και χειρίζομαι τον υπολογιστή
Δημιουργώ και εκφράζομαι με τη ζωγραφική, τα πολυμέσα και τις παρουσιάσεις
Δημιουργώ με τον κειμενογράφο

Επικοινωνώ και συνεργάζομαι με ΤΠΕ
Γνωρίζω το Διαδίκτυο
Επικοινωνώ και συνεργάζομαι

Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με ΤΠΕ
Μοντελοποιώ με εννοιολογικούς χάρτες
Λύνω προβλήματα με Υπολογιστικά Φύλλα
Προγραμματίζω τον υπολογιστή
Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project)

Οι ΤΠΕ ως κοινωνικό φαινόμενο
Οικοδομώ ψηφιακή παιδεία και γραμματισμό, υιοθετώντας την αλγοριθμική σκέψη και συλλογισμό. Μαθαίνω να λύνω προβλήματα στην καθημερινότητά μου ακολουθώντας πρακτικές λογικής συνέχειας και βημάτων.


Η χρήση του υπολογιστή μπορεί να στραφεί γύρω από τέσσερις κεντρικούς άξονες: 

Γνωστικό - διερευνητικό εργαλείο: χρήση ανοικτού λογισμικού διερευνητικής μάθησης για δημοτικό σχολείο. Το λογισμικό αυτό μπορεί να έχει τη μορφή αλληλεπιδραστικών πολυμέσων, προσομοίωσης, εκπαιδευτικού παιχνιδιού, μοντελοποίησης κλπ. και θα προσφέρει στους/στις μαθητές/τριες τη δυνατότητα διερεύνησης πραγματικών ή φανταστικών καταστάσεων, αντίστοιχων του επιπέδου ωριμότητάς τους, διευκολύνοντας την ανάπτυξη της δημιουργικής και ανακαλυπτικής μάθησης. Ο υπολογιστής γίνεται μέσο για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων και για την οργάνωση γνώσεων και δεξιοτήτων. 
Εποπτικό μέσο διδασκαλίας σε βασικά γνωστικά αντικείμενα: αποτελεσματική χρήση του υπολογιστή με λογισμικό ευρείας χρήσης (π.χ. ζωγραφική, επεξεργασία κειμένου, λογισμικό φύλλο) που θα εντάσσεται στα πλαίσια της διδασκαλίας βασικών μαθημάτων: γλώσσα - γραπτή έκφραση, μαθηματικά, δημιουργία και ανάπτυξη δεξιοτήτων στις καλλιτεχνικές και τις συλλογικές δραστηριότητες. 
Εργαλείο επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών: χρήση βάσεων δεδομένων για αναζήτηση στοιχείων, χρήση των δικτύων για επικοινωνία με άλλους/ες μαθητές/τριες και για αναζήτηση πληροφοριών. 
Πληροφορικός αλφαβητισμός: προσέγγιση των βασικών λειτουργιών του υπολογιστή: μνήμη, επεξεργασία της πληροφορίας, επικοινωνία, μέσα σε μια προοπτική τεχνολογικού αλφαβητισμού και αναγνώρισης των δυνατοτήτων της υπολογιστικής τεχνολογίας.
Ο Εκπαιδευτικός στο Μάθημα της Πληροφορικής στο Δημοτικό Σχολείο 

Ο εκπαιδευτικός στο μάθημα των Νέων Τεχνολογιών στο Δημοτικό σχολείο καλείται να παίξει το ρόλο του καθοδηγητή, συντονιστή και συμβούλου, αφού ο υπολογιστής μετατρέπεται σε εργαλείο γνώσης και εργασίας, παρέχοντας τη δυνατότητα στους μαθητές/τριες να αντεπεξέλθουν σε αυτό το νέο περιβάλλον διδασκαλίας και μάθησης, με απώτερο σκοπό οι τελευταίοι να αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες και να μπορέσουν να ανταποκριθούν ικανοποιητικά στην πρόκληση της ηλεκτρονικής και συνεχώς μεταβαλλόμενης κοινωνίας της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών.
Ο Μαθητής του Πρωτοβάθμιου Σχολείου στην Εποχή της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» και των ΤΠΕ 

Ο/η μαθητής/τρια με την είσοδο των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το κάθε γνωστικό αντικείμενο που διδάσκεται, αφού τώρα έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει ενεργά παρουσιάζοντας τις δικές του προσωπικές εργασίες, αξιοποιώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, αναπτύσσοντας παράλληλα τις δεξιότητές του. Επιπροσθέτως, έχει τη διάθεση να αυτενεργεί παίρνοντας πρωτοβουλίες ανάλογα με τις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του, αναπτύσσοντας παράλληλα την κριτική του σκέψη, αφού δίνεται πια η δυνατότητα της διαμόρφωσης και έκφρασης νέων ιδεών. 

Τέλος, δείχνει ενδιαφέρον να λειτουργήσει υπεύθυνα και ομαδικά μέσα στα όρια των ομαδικών εργασιών που έχει αναλάβει, και μέσω του διαλόγου στα πλαίσια της ομάδας και την ανταλλαγή ιδεών και πληροφοριών, του δίνεται η δυνατότητα να βελτιώσει την απόδοσή του. Και βέβαια, αξίζει να σημειωθεί και να προστεθεί στα παραπάνω και η σημαντική συμβολή των Νέων Τεχνολογιών στη διαδικασία της χαλάρωσης και της διασκέδασης των μαθητών/τριών σε ένα σχολικό περιβάλλον.

Ειδικότερα, οι μαθητές/τριες: 
  • αποκτούν γνώσεις, προβληματίζονται, ανακαλύπτουν, παίρνουν αποφάσεις, 
  • εξασκούν την αδρή κινητικότητά τους, άλλα με λιγότερη και άλλα με περισσότερη προσπάθεια, 
  • εκτιμούν ιδιαίτερα την επιλογή αναίρεσης (undo) του λογισμικού, κάτι που τους τονώνει την αυτοπεποίθηση, αφού γνωρίζουν ότι, ακόμη και αν κάνουν κάποιο σφάλμα, μπορούν πολύ εύκολα και γρήγορα να το διορθώσουν και να ξαναπροσπαθήσουν, 
  • αναπτύσσουν δικά τους κριτήρια για τη γνώση με βάση τα ενδιαφέροντά τους, 
  • αξιολογούν τη διαδικασία και το αποτέλεσμα με βάση την πρωτοτυπία, τον τρόπο και την ευχαρίστηση που τους προκαλεί, καθώς και το ενδιαφέρον και την ευχαρίστηση που αντλούν από τη δημιουργία τους, 
  • καλλιεργούν τη δημιουργικότητά τους με παραγωγή και σύνθεση προσωπικών πρωτότυπων έργων, 
  • συνδυάζουν τη ζωγραφική, τη μουσική και το λόγο με πρωτότυπο και πρωτόγνωρο γι’ αυτά τρόπο, αλλά και σαν μια εναλλακτική πρόταση, 
  • καλλιεργούν τη δημιουργική τους διάθεση και εκφράζονται ελεύθερα. 
Με τις διάφορες δημιουργικές δραστηριότητες, οι μαθητές/τριες γνωρίζουν κάποιες από τις δυνατότητες του υπολογιστή, κυρίως αυτή της χρήσης του ως εργαλείου δημιουργίας και διασκέδασης μέσα από τη μάθηση. Απομυθοποιούν τη χρήση του, ανακαλύπτουν τα δυναμικά χαρακτηριστικά των πολλαπλών αναπαραστάσεων της πληροφορίας και γενικότερα πολλές δυνατότητες πέρα από τη στατικότητα του εντύπου μέσου. Σε κοινωνικό επίπεδο, αποκτούν την αίσθηση κοινής ευθύνης και κοινού σκοπού, συνείδηση της ομαδικής ταυτότητας και λύνουν προβλήματα με διάλογο και αλληλεπίδραση. Καλλιεργούν συναισθήματα αλληλοβοήθειας, με σκοπό την επίτευξη κοινού στόχου, αλλά και ισότιμης ενασχόλησης με τον υπολογιστή.