Δράσεις 3D εκτύπωσης
Στην ενότητα αυτή βλέπουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να ενσωματώσουμε την τρισδιάστατη εκτύπωση στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η κάθε δράση συνδιάζει 2 ή και παραπάνω μαθήματα, με γνώμονα τη συνεργασία και συνδιδασκαλία πολλαπλών μαθημάτων.
Δημιουργία ολοκληρωμένου παιχνιδιού σκάκι
Σχολικό Πρόγραμμα Σκακιού με Τριδιάστατα Γραφικά και Τρισδιάστατη Εκτύπωση
Στόχοι της Δράσης
Η δράση αυτή έχει σαν στόχο να εμπλουτίσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να προσφέρει στους μαθητές/τριες μια διασκεδαστική και εκπαιδευτική εμπειρία μέσω της δημιουργίας του δικού τους σκακιού με τη χρήση τριδιάστατων γραφικών και τριδιάστατου εκτυπωτή. Επιπλέον, προάγει τις κοινωνικές δεξιότητες μέσω της ομαδικής συνεργασίας και επιλύει προβλήματα, καθώς οι μαθητές θα πρέπει να σχεδιάσουν, να εκτυπώσουν και να δημιουργήσουν τα δικά τους σκακιστικά κομμάτια.
Λεπτομέρειες της Δράσης
1. Προετοιμασία: Αρχικά, ο εκπαιδευτικός εισάγει το θέμα του σκακιού και της τρισδιάστατης γραφικής σχεδίασης. Οι μαθητές/τριες ενημερώνονται για τη διαδικασία και τους στόχους της δράσης.
2. Συγκρότηση Ομάδων: Οι μαθητές/τριες διαμορφώνουν 4 ομάδες και συνεδριάζουν για 20 λεπτά με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού για να αναθέσουν τις εργασίες.
3. Σχεδιασμός και Εκτύπωση Κομματιών: Οι ομάδες σχεδιάζουν και εκτυπώνουν τα κομμάτια του σκακιού με τον τριδιάστατο εκτυπωτή. Χρησιμοποιούν τον αερογράφο και τα πινέλα για τον χρωματισμό τους.
4. Δειγματοληψία: Γίνεται δειγματοληψία μερικών κομματιών από κάθε ομάδα για να παρουσιαστούν σε όλους.
5. Ζωγραφική της Σκακιέρας και των Κομματιών: Στα επόμενα 2 μαθήματα, οι μαθητές/τριες ζωγραφίζουν με αερογράφο και πινέλα τη σκακιέρα και τα υπόλοιπα κομμάτια.
6. Διεξαγωγή Τουρνουά: Στη συνέχεια, διοργανώνεται ένα μικρό τουρνουά σκακιού με διάρκεια 4 δεκάλεπτα ματς εντός διδακτικού ωραρίου. Τα ματς προβάλλονται στο κεντρικό πίνακα προβολής. Κατά τη διάρκεια των ματς οι μαθητές/τριες μαθαίνουν περισσότερα για το σκάκι μέσω της ενότητας Σκάκι στα παιχνιδια.
7. Αντροφοδότηση και Αξιολόγηση: Στο τέλος του προγράμματος, θα γίνει αξιολόγηση της δράσης και θα δοθούν τιμητικά βραβεία σε όλους τους μαθητές/τριες που συμμετείχαν. Τα πρώτα τρία θα βραβευτούν με μετάλια και κύπελα εκτυπωμένα από τον τρισδιάστατο εκτυπωτή.
8. Ετήσιο πρόγραμμα: Γίνεται πρόταση να υπάρξει τουρνουά σκάκι κατά τη διάρκεια του μεγάλου διαλείμματος 10λεπτών ματς * 4, δηλαδή 8 ατόμων κάθε διάλειμμα. Στο τουρνουά θα τηρείται βαθμολογία μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Αξιολόγηση και Ανταμοιβή
Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση της δράσης πραγματοποιείται από τον εκπαιδευτικό και βασίζεται σε ποικίλα κριτήρια, όπως η συνεργασία στις ομάδες, η προσπάθεια, η καλλιτεχνική αισθητική, η πρωτοτυπία και η δημιουργικότητα στον σχεδιασμό του σκακιού και των κομματιών. Επιπλέον, θα αξιολογηθεί η ενεργή συμμετοχή και συμβολή κάθε μαθητή/τριας στη διάρκεια του τουρνουά σκακιού.
Βραβεία: Στο τέλος της δράσης, θα απονεμηθούν βραβεία και διακρίσεις στους μαθητές/τριες, ενισχύοντας την θετική ενίσχυση και την καλλιέργεια αυτοπεποίθησης. Οι μαθητές που θα βραβευτούν θα λάβουν μικρά βραβεία και μετάλλια για τη συμμετοχή τους και τις επιδόσεις τους. Τα μετάλλια θα εκτυπωθούν από τον τρισδιάστατο εκτυπωτή και θα αποτελέσουν ένα αξέχαστο αναμνηστικό για κάθε μαθητή.
Παιδαγωγική Αξία και Άλλα Μαθήματα που Εμπλέκονται
Καλλιτεχνικά Μαθήματα: Οι μαθητές θα αναπτύξουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες και θα μάθουν να δημιουργούν τρισδιάστατα γραφικά και να χρησιμοποιούν αερογράφο και πινέλα για να δώσουν ζωή στα κομμάτια τους. Αυτό το μάθημα θα ενθαρρύνει την έκφραση της δημιουργικότητας και της φαντασίας τους.
Σχεδιασμός και Τεχνολογία: Η δημιουργία τρισδιάστατων γραφικών και η χρήση του τρισδιάστατου εκτυπωτή ενθαρρύνει τον σχεδιασμό και την εφαρμογή της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή των μαθητών. Μέσω αυτής της δράσης, οι μαθητές θα εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογίες και θα αναπτύξουν ψηφιακές δεξιότητες.
Κοινωνικές Δεξιότητες και Ομαδική Συνεργασία: Η δράση αυτή προωθεί τις κοινωνικές δεξιότητες, καθώς οι μαθητές/τριες θα πρέπει να συνεργαστούν με τα μέλη της ομάδας τους για τον σχεδιασμό και τη δημιουργία του σκακιού.
Συμπεράσματα: Το ετήσιο πρόγραμμα "Τρισδιάστατο Σκάκι" δημιουργεί μια δυναμική και διασκεδαστική εκπαιδευτική εμπειρία για τους μαθητές/τριες. Μέσω της δημιουργίας του δικού τους σκακιού, τα παιδιά αναπτύσσουν κρίσιμες δεξιότητες, όπως η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η τεχνολογική επίγνωση. Επιπλέον, η διαδικασία της ζωγραφικής και η διεξαγωγή του σκακιστικού τουρνουά προωθούν την εκφραστικότητα, την ανταγωνιστικότητα και την αυτοπεποίθηση.
Αυτό το πρόγραμμα ενισχύει το πνεύμα ομαδικής εργασίας και αλληλεπίδρασης, ενώ παράλληλα παρέχει μια διασκεδαστική προοπτική στην εκμάθηση του σκακιού και της τεχνολογίας. Τέλος, η ανταμοιβή και η αναγνώριση μέσω των βραβείων και των κονκάρδων ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετάσχουν και να αποδώσουν τον καλύτερό τους εαυτό.
Συνολικά, το πρόγραμμα "Τρισδιάστατο Σκάκι" είναι μια πρωτότυπη παιδαγωγική δράση που συνδυάζει πολλές διδακτικές αξίες και προάγει τη διασκέδαση, τη δημιουργικότητα και την ανάπτυξη τεχνολογικών δεξιοτήτων, όλα μέσα από τη συναρπαστική προοπτική του σκακιού.
Δημιουργία διασκευής Monopoly
Σχολικό Πρόγραμμα Monopoly με Τριδιάστατα Γραφικά και Τρισδιάστατη Εκτύπωση
Διάρκεια: 5*40 λεπτά
Εισαγωγή: Η δράση "Δημιουργία της Δικής μας Monopoly" έχει σχεδιαστεί για να ενθαρρύνει τους μαθητές/τριες να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους στα γραφικά και το Corel Draw για τη δημιουργία μιας πρωτότυπης παραλλαγής του παιχνιδιού Monopoly. Κάθε ομάδα θα αναλάβει την κατασκευή ενός συγκεκριμένου στοιχείου του παιχνιδιού, όπως κάρτες, ταμπλό, κέρματα, κτίρια, κλπ. Στη συνέχεια, όλα τα στοιχεία θα εκτυπωθούν τρισδιάστατα και θα ολοκληρωθεί η δημιουργία του Monopoly σε μορφή παιχνιδιού.
Προαπαιτούμενα μαθήματα: Πριν την έναρξη της δράσης, οι μαθητές/τριες πρέπει να έχουν παρακολουθήσει 4 μαθήματα πάνω στα γραφικά και τις βασικές λειτουργίες του Corel Draw. Αυτά τα μαθήματα θα τους βοηθήσουν να είναι εξοικειωμένοι με τα εργαλεία και τις δυνατότητες του λογισμικού πριν αναλάβουν τα στάδια του σχεδιασμού.
Στάδια Δράσης
Στάδιο 1: Δημιουργία φακέλων και Διαχείριση αρχείων (2*40 λεπτά). Οι μαθητές/τριες διαιρούνται σε 9 ομάδες και καθορίζεται η αρμοδιότητα της κάθε ομάδας. Κάθε ομάδα δημιουργεί φάκελο για τη δική της εργασία και οργανώνει τα αρχεία της.
Στάδιο 2: Σχεδιασμός Καρτών Διευθύνσεων σε Corel Draw (2*40 λεπτά). Η πρώτη ομάδα σχεδιάζει τις κάρτες διευθύνσεων χρησιμοποιώντας έτοιμα templates και γραφικά.
Στάδιο 3: Δημιουργία του Ταμπλό με το Corel Draw (2*40 λεπτά). Η δεύτερη ομάδα δημιουργεί το ταμπλό του παιχνιδιού χρησιμοποιώντας γραφικά κτιρίων και ανθρώπων.
Στάδιο 4: Σχεδιασμός Κερμάτων σε FreeCAD (2*40 λεπτά). Η τρίτη ομάδα σχεδιάζει τα κέρματα των χρημάτων σε FreeCAD.
Στάδιο 5: Σχεδιασμός Κτιρίων και RBNB σε FreeCAD (2*40 λεπτά). Η τέταρτη ομάδα σχεδιάζει τα κτίρια, τα RBNB και τις μινιατούρες κατοικιδίων σε FreeCAD.
Στάδιο 6: Σχεδιασμός Καρτών "Email" και "Ειδοποίηση" σε Corel Draw (2*40 λεπτά). Η πέμπτη ομάδα σχεδιάζει τις κάρτες "Email" και "Ειδοποίηση" χρησιμοποιώντας έτοιμο template και γραφικά.
Στάδιο 7: Σχεδιασμός Ρουλέτας 8 Επιλογών σε FreeCAD και Ζωγραφική (2*40 λεπτά). Η έκτη ομάδα σχεδιάζει τη ρουλέτα 8 επιλογών σε FreeCAD και στη συνέχεια τη ζωγραφίζει με αερογράφο και πινέλα.
Στάδιο 8: Σχεδιασμός Χαρτονομισμάτων σε Corel Draw (2*40 λεπτά). Η έβδομη ομάδα σχεδιάζει τα χαρτονομίσματα των χρημάτων χρησιμοποιώντας έτοιμο template και γραφικά.
Στάδιο 9: Σχεδιασμός Πούλιων των Παικτών σε FreeCAD (2*40 λεπτά). Η ένατη ομάδα σχεδιάζει τα πούλια των παικτών σε FreeCAD.
Στάδιο 10: Εκτύπωση και Ζωγραφική των Στοιχείων (2*40 λεπτά). Οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν την εκτύπωση των στοιχείων του παιχνιδιού, κανονική και τρισδιάστατη, και τη ζωγραφική τους με αερογράφο και πινέλα.
Στάδιο 11: Εκτύπωση Οδηγού Παιχνιδιού (40 λεπτά). Οι μαθητές/τριες δημιουργούν τον οδηγό του παιχνιδιού που περιγράφει τους κανόνες της νέας παραλλαγής της Monopoly.
Συμπέρασμα: Η δράση "Δημιουργία της Δικής μας Monopoly" παρέχει στους μαθητές/τριες μια μοναδική ευκαιρία να αναπτύξουν τις γνώσεις τους στα γραφικά και το Corel Draw, πραγματοποιώντας ταυτόχρονα μια διασκεδαστική και δημιουργική δραστηριότητα. Μέσω της συνεργασίας και της ανάληψης διαφορετικών ρόλων, ενισχύονται οι κοινωνικές και δημιουργικές δεξιότητες των μαθητών/τριών. Η εκτύπωση των τρισδιάστατων κομματιών και η δημιουργία του παιχνιδιού Monopoly είναι μια αξιοσημείωτη επίδειξη της τεχνολογικής επιδεξιότητας των μαθητών/τριών.
Αξιολόγηση και ανατροφοδότηση: Στο τέλος της δράσης, πραγματοποιείται αξιολόγηση για την απόδοση της κάθε ομάδας. Οι μαθητές/τριες κρίνονται βάσει της συνεργασίας τους, της δημιουργικότητάς τους, της ποιότητας των σχεδίων τους και της προσπάθειάς τους να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα. Κάθε ομάδα λαμβάνει ανατροφοδότηση για τις ισχυρές της πτυχές και τις περιοχές που μπορεί να βελτιωθεί στο μέλλον.
Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση περιλαμβάνουν
Αυτοαξιολόγηση των ομάδων: Οι ίδιες οι ομάδες αξιολογούν την πρόοδό τους και την ικανοποίηση με το αποτέλεσμα.
Αξιολόγηση από τους συμμαθητές/τριες: Οι μαθητές/τριες αξιολογούν την προσπάθεια και το αποτέλεσμα των άλλων ομάδων.
Αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό: Ο εκπαιδευτικός παρέχει ανατροφοδότηση και αξιολογεί την πρόοδο και τις επιδόσεις των μαθητών/τριών στη δράση.
Στο τέλος, πραγματοποιείται η απονομή των βραβείων σε όλους τους μαθητές/τριες που συμμετείχαν, ενθαρρύνοντας τους να συνεχίσουν να αναπτύσσουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους στα γραφικά και την τεχνολογία. Το τελικό αποτελέσμα του παιχνιδιού παραδίδεται στη βιβλιοθήκη για τη χρήση όλου του σχολείου.