efimeris

Η δημιουργία εργαστηριακής σχολικής εφημερίδας αποτελεί μια εξαιρετικά δημιουργική δραστηριότητα που μπορεί να ενισχύσει το γραπτό λόγο, την κριτική σκέψη, αλλά και να προάγει τη διερευνητική μάθηση. Επιπλέον, μέσα στα πλαίσια μιας μαθητικής εφημερίδας μπορούν να ενταχθούν πολλαπλές ενότητες της πληροφορικής και άλλων μαθημάτων γενικότερα. Επίσης η ψηφιακή εφημερίδα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια αλλαγή στη σχέση εργαστηρίου/σχολείου-κοινωνίας, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια σύνδεση του μαθήματος/σχολείου με το κοινωνικό, πολιτιστικό περιβάλλον.

Οι στόχοι της μαθητικής εφημερίδας
  • Η ανάγνωση γίνεται ευχάριστη διαδικασία: Είναι γνωστό ότι η ανάγνωση είναι μια κοινωνική δραστηριότητα. Στα πλαίσια, λοιπόν, μιας μαθητικής εφημερίδας μπορεί να ικανοποιηθεί η ανάγκη του/της μαθητή/τριας να διαβάσει ένα κειμενο γνωστικού ή μη περιεχομένου, που είναι προϊόν εργασίας ενός/μία συμμαθητή/τριας του/της, που τον/την γνωρίζει και τον/την ζει καθημερινά.
  • Απόκτηση επικοινωνιακής γραφής: Οι μαθητές/τριες μέλη μιας εφημερίδας, θέλοντας να ενημερώσουν με το κείμενά τους, εξωτερικεύουν τις ευαισθησίες τους, τις ανησυχίες τους, τους προβληματισμούς τους.
  • Μάθηση με διαφορετικό τρόπο: Είναι γνωστό ότι διαφορετικά άτομα ακολουθούν διαφορικούς γνωστικούς δρόμους για ν’ αποκτήσουν τη γνώση. Επίσης είναι γνωστό ότι η γνώση δομείται ευκολότερα μέσα από την ανταλλαγή της σε μικρές ομάδες με ή χωρίς τον/την εκπαιδευτικό. Αυτή λοιπόν η διαπίστωση μας οδηγεί συχνά ν’ αναζητούμε νέες μεθόδους για την κατάκτηση της γνώσης. Στην εφημερίδα οι μαθητές/τριες μέσα από τη βιβλιογραφική ερευνά, τις εφημερίδες, τα περιοδικά, το internet αλλά και την ίδια την πραγματικότητα βοηθούνται να εξάγουν προσωπικές κρίσεις και συμπεράσματα. Ο/η κάθε μαθητής/τρια προσφέρει εκείνο που τον/την ενδιαφέρει περισσότερο, ανάλογα με τα διαφέροντα και έτσι υπάρχει διάχυση της γνώσης σ’ όλη την ομάδα.
  • Ανάπτυξη της δημιουργικότητας: «η φαντασία είναι ο τρόπος με τον οποίο ενεργεί το ανθρώπινο μυαλό. Όλοι οι άνθρωποι έχουν τάση προς δημιουργικότητα. Η φαντασία δεν είναι «χάρισμα», «δωρεά», αλλά είναι πανανθρώπινη ιδιότητα, και όπως όλες οι ιδιότητες του ανθρώπου χρειάζεται εκμάθηση, εξάσκηση και κατάλληλο περιβάλλον. Οι διαφορές που παρουσιάζονται ως προς τον πλούτο της και την έκτασή της είναι κυρίως αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών παραγόντων.» Δίνοντας λοιπόν ευκαιρίες σ’ όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες για δραστηριοποίηση γύρω από τα θέματα της εφημερίδας, εφαρμόζοντας την αρχή της αυτενέργειας, την ανακαλυπτική μέθοδο, ίσως έτσι βοηθηθούν στο ν’ αποκτήσουν δημιουργική φαντασία. Για να φτάσει ο/η μαθητής/τρια να έχει δημιουργική φαντασία απαιτείται θετική διάθεση, χρειάζεται δηλαδή να υπάρχουν ελπίδα, ενθουσιασμός, αυτοπεποίθηση και ενθάρρυνση από τα προσφιλή άτομα και όλη την τάξη.
  • Ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης: Η μεγαλύτερη προσφορά της εφημερίδας, όσον αφορά την ικανοποίηση των αναγκών του/της μαθητή/τριας, βρίσκεται σ’ αυτό που ονομάζεται από την βιβλιογραφία αυτοεκτίμηση. Η αυτοεκτίμηση, μπορεί να ορισθεί ως ένα σύνολο από γνώσεις, πεποιθήσεις, αντιλήψεις και συναισθήματα, που έχει ένα άτομο για τον εαυτό του. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μπορεί ο/η μαθητής/τρια να εκτιμήσει τις νοητικές ικανότητες του/της, τις αξίες και την αποδοχή του/της από τα άλλα άτομα ή την επίδραση που ασκεί πάνω σ’ αυτά. Όλα αυτά μπορεί να τα βιώσει στην ομάδα της μαθητικής εφημερίδας και ν’ αποχτήσει ένα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο αυτοεκτίμησης

Tάξεις που συμμετέχουν
Όλες οι ΣΤ'

Κυκλοφορία
Κάθε εβδομάδα Κυριακάτικη έκδοση 

Διάρκεια
Όλη την σχολική χρονιά

Ονομασία εφημερίδας ???
Η ονομασία τίθεται υπό ψηφοφορία ανάμεσα σε 12 επιλογές (διάρκειας 2 εβδομάδων ψηφοφορία). Τα αποτελέσματα ανακοινώνονται μέσα στο εργαστήριο και στον τοίχο της classdojo.


Θεματολογία
Η θεματολογία της εφημερίδας μας καλύπτει την θετική πλευρά της τοπικής αλλά και παγκόσμιας κοινωνίας. Γράφουμε για το περιβάλλον, την τοπική κοινωνία, την τεχνολογία, τη μουσική και πολλά άλλα. Οραματιζόμαστε ένα ειρηνικό και ευτυχισένό γεμάτο ανακαλύψεις και με ευημερία μέλλον. Περιβάλουμε με θετικό πρόσιμο την εβδομαδιαία μας εφημερίδα, η οποία φιλοξενεί πάνω από 20 θέματα ανά τεύχος. Οι μαθητές/τριες επιλέγουν από διάφορες πιστοποιημένες σελίδες το θέμα τους και το παρουσιάζουν στην εφημερίδα. 

Η συνέντευξη του μήνα 
Κάθε μήνα φιλοξενούμε τη συνέντευξη από κάποιον/α πολίτη του τόπου μας. Στο πλαίσιο του προγράμματος της σχολικής εφημερίδας πραγματοποιούμε μία φορά το μήνα εκπαιδευτική συνάντηση με τον/την ομιλιτή/τριά μας είτε live είτε διαδιακτυακά μέσω webex. Σύνολο συνεντεύξεων 9

Μία προσωπικότητα που άλλαξε τον κόσμο 
Κάθε εβδομάδα οι μαθητές και οι μαθήτριες της συντακτικής ομάδας παρουσιάζουν το "πορτραίτο" μιάς σπουδαίας προσωπικότητας που άλλαξε το κόσμο. Για το πρώτο τεύχος παρουσιάζουμε τον Ιούλιο Βερν. Για τα υπολοιπα τεύχοι διεξάγεται εβδομαδιαία ψηφοφορία ανάμεσα σε 30 συνολικά επιλογές. Σύνολο 20 προσωπικότητες.

Χρονοδιάγραμμα
Πρέπει να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα με 1+ άρθρο άνα μαθητή/τρια το μήνα.
Στο ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΔΡΑΣΕΩΝ-ΕΡΓΑΣΙΩΝ μπορείς να βρεις τις ημερομηνίες που γίνονται τα μαθήματα που περιλαμβάνουν την ψηφιακή εφημερίδα μας. Η μεταφορά αρχείων γίνεται μέσω της classdojo (περισσότερα θα βρεις στο portfolio σου και στον τοίχο της classdojo).

Λήψη οδηγιών και αποστολή άρθρου (κείμενο και εικόνα)
Στο κεντρικό τοίχο (stories) ανακοινώνονται οι εργασίες που έρχονται και οι δράσεις που πρέπει να ολοκληρώσεις. Κάνε κλικ όταν είσαι έτοιμος/η στο κουμπί Start για να αποστείλεις το κείμενο του αρθρου και τις εικόνες που το συνοδεύουν. 
Ακολούθα την παρακάτω διαδικασία όπως στις εικόνες:
Επικόλλησε το κείμενο όπως βλέπεις παρακάτω και στη συνέχει κάνε κλικ στο μπλε κουμπί πάνω δεξιά. 

Ανατροφοδότηση/feedback
Κάτω από κάθε τεύχος υπάρχει σχετική διαδικτυακή ψηφοφορία για τα άρθρα που σου άρεσαν περισσότερο. Έχεις δικαίωμα πολλαπλής επιλογής.  

Παράκατω θα μπορείς να διαβάσεις όλα τα τεύχη της εφημερίδας μας. Κάνοντας κλικ στις 3 τελίες κάτω αριστερά μπορείς να εφαρμόσεις την λειτουργία της πλήρης οθόνης για καλύτερο διάβασμα της εφημερίδας. Μετακινήσου μπρος πίσω με τα βελάκια κάτω αριστερά ή κάνοντας κλικ στις άκρες της εφημερίδας. 
Καλή ανάγνωση!!!
ΤΕΥΧΟΣ 1