internetsafety

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Το διαδίκτυο είναι μια τεράστια πηγή πληροφοριών. Προσφέρει γρήγορα και εύκολα πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό. Με ένα κλικ μπορείς να έχεις μπροστά στην οθόνη σου σχεδόν όποια πληροφορία θέλεις. Κρύβει όμως και πολλούς κινδύνους, γι' αυτό πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός κατά την πλοήγησή σου σ' αυτό.

Συζητήστε με τους δασκάλους σας, τους γονείς σας και με πρόσωπα που εμπιστεύεστε για τις δραστηριότητες σας στο Διαδίκτυο, ιδιαίτερα αν αντιμετωπίσετε οτιδήποτε περίεργο ή ασυνήθιστο.
Ηλεκτρονικά βιβλία

Διάβασε παρακάτω τα 2 ηλεκτρονικά βιβλία από την saferinternet.gr
Ασφαλής χρήση smartphone

Αρκετοί από τους/τις μαθητές/τριες της ΣΤ' Τάξης έχουν ήδη στην κατοχή τους ένα smartphone. Μάλιστα με μεγάλη χαρά εγκαθιστούν εφαρμογές, συνδέονται σε δημόσια δίκτυα, φωτογραφίζουν ό,τι τους ενδιαφέρει. Ελάχιστοι όμως γνωρίζουν τους βασικούς κανόνες σωστής χρήσης των κινητών τους.


Εξομοίωση μηνυματων σε κινητο

https://www.classtools.net/SMS/


Δραστηριότητες

https://blogs.sch.gr/apotoglou/2020/10/07/509/

Η ΑΘΗΝΑ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Διαβάσε το νέο εκπαιδευτικό βιβλίο για μικρά παιδιά “Η Αθηνά μαθαίνει για τα προσωπικά δεδομένα”. Πραγματεύεται τους κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούν όλα τα παιδιά για να προστατεύσουν τα προσωπικά τους δεδομένα όταν κάνουν χρήση του διαδικτύου.

Μέσα από το μενού του ηλεκτρονικού βιβλίου μπορείτε να κοινοποιήσετε αυτό το βιβλίο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από το τριγωνικό κουμπάκι και επίσης μπορείτε να δείτε το βιβλίο fullscreen (σε ολόκληρη την οθόνη) πατώντας το τετράγωνο κουμπάκι στο μενού.

[ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ]

Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΤΗΣ ΤΑΒΜΠΛΕΤ

Το εκπαιδευτικό βιβλίο "Η Αθηνά και το νέο της τάμπλετ" μιλάει για τους κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούν τα παιδιά όταν βρίσκονται μπροστά σε οθόνη υπολογιστή.

Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή ή το τάμπλετ με μέτρο. Δεν παραμελούμε τις άλλες μας δραστηριότητες και τους φίλους μας.​ Ζητάμε τη βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου για να βάλουμε ένα βίντεο ή παιχνίδι κατάλληλο για την ηλικία μας. Εάν δούμε κάτι παράξενο στο διαδίκτυο, πάντα ζητάμε βοήθεια από κάποιον μεγαλύτερο.


ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Το Ελληνικό κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ  δημιούργησε νέο ψηφιακό υλικό για κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα (εγχειρίδια μαθητών-εκπαιδευτικών) για την ασφαλή και ποιοτική χρήση του διαδικτύου, νέα e-book για μικρά παιδιά και ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα για εκπαιδευτικούς και γονείς.

[ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ] ΓΙΑ Α' & Β' [ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ] ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΚ/ΚΟΥ
[ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ] ΓΙΑ Γ' & Δ' [ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ] ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΚ/ΚΟΥ
[ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ] ΓΙΑ Ε' & ΣΤ' [ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ] ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΚ/ΚΟΥ
Γενικοί κανόνες ασφάλειας διαδικτύου
  • Ποτέ δεν επικοινωνούμε με άγνωστα άτομα στο διαδίκτυο ιδίως χωρίς την άδεια των γονέων/κηδεμόνων. Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι με ποιόν επικοινωνούμε.
  • Ποτέ δεν δίνουμε προσωπικά στοιχεία σε άγνωστα άτομα.
  • Ποτέ μα ποτέ δεν συναντούμε κάποιον που γνωρίσαμε στο διαδίκτυο χωρίς την άδεια των γονέων/κηδεμόνων.
  • Να θυμόμαστε πάντα ότι αυτοί που θέλουν να μας ξεγελάσουν θα δίνουν πάντα ψεύτικα στοιχεία.
  • Ποτέ δεν απαντούμε σε ανώνυμα ή προσβλητικά μηνύματα.
  • Προσπαθούμε να μην παραμένουμε πολλή ώρα συνδεδεμένοι στον υπολογιστή μας.
  • Κλείνουμε τη σύνδεση αν δούμε ή διαβάσουμε κάτι που μας ενόχλησε.
  • Προσπαθούμε να μην κατεβάζουμε οποιαδήποτε αρχεία στον υπολογιστή μας.
  • Να θυμόμαστε πάντα πως, ότι ανεβεί στο διαδίκτυο, παύει να είναι πλέον προσωπικό στοιχείο.
  • Να ενημερώνω αμέσως τους γονείς μου ή τους δασκάλους μου σε περίπτωση που κάποιος με ενοχλήσει στο διαδίκτυο.
Υπολογιστής / Λογισμικό:
  • Να κρατάμε το λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή μας, πάντοτε ενημερωμένο (updated).   συνημμένα των ηλεκτρονικών μηνυμάτων πριν τα ανοίξουμε.
  • Εγκαθιστούμε και εκτελούμε ένα πρόγραμμα για τον εντοπισμό και την αφαίρεση λογισμικού υποκλοπής (anti-spyware).
  • Εγκαθιστούμε και χρησιμοποιούμε κάποιο τείχος προστασίας (firewall) στον υπολογιστή του σπιτιού μας. Οι νεότερες εκδόσεις των Windows προσφέρουν ενσωματωμένο πρόγραμμα firewall.
  • Κρατάμε backup των αρχείων του υπολογιστή σας, ώστε ακόμη και αν συμβεί κάτι στον υπολογιστή μας, να μπορούμε να ανακτήσουμε ξανά τα δεδομένα μας.
  • Χρησιμοποιούμε ένα φίλτρο ανεπιθύμητων μηνυμάτων (antispam).
  • Προστατεύουμε τους κωδικούς ασφαλείας μας. Δεν τους μοιραζόμαστε με κανέναν, ούτε και με τους φίλους μας ή το διαχειριστή του μηχανήματός μας.
  • Είμαστε πολύ προσεκτικοί με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) ή ιστοσελίδες, που μας ζητούν να τους παραχωρήσετε προσωπικές πληροφορίες ή μας προτρέπουν να κατεβάσουμε κάποιο αρχείο.
Κίνδυνοι που σχετίζονται με το διαδίκτυο
  • Αποπλάνηση μέσω διαδικτύου (Grooming)
  • Εθισμός στο διαδίκτυο
  • Σημάδια υπερβολικής χρήσης διαδικτύου ή online παιχνιδιών
  • Διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying)
  • Κακόβουλα λογισμικά
  • Κωδικοί (passwords)
  • Clickbait
  • Fake news
  • Ψεύτικα βίντεο
  • Deepfake βίντεο
  • Διαδικτυακή φήμη
  • Ρητορική μίσους
  • Κοινωνικά δίκτυα και προσωπικά δεδομένα
  • Αποξένωση
  • Ηλεκτρονικά παιχνίδια
Τι είναι η αποπλάνηση μέσω διαδικτύου (Grooming) - Ενημερώνομαι και μένω ασφαλής

Η παρακάτω παρουσίαση από το saferinternet4kids.gr μιλάει για την αποπλάνηση μέσω διαδικτύου, όταν δηλαδή ένας ενήλικας έρχεται σε επαφή με ένα παιδί ή έναν έφηβο με σκοπό να το συναντήσει από κοντά και να το εκμεταλλευτεί. Η παρουσίαση περιγράφει ποια είναι τα σημάδια τέτοιων συμπεριφορών και πώς μπορούν τα παιδιά και οι έφηβοι να παραμένουν ασφαλείς.


Mπορεί να συμβεί:
  • Σε δωμάτια συνομιλίας (chat rooms)
  • Σε σελίδες κοινωνικών δικτύων
Τα δωμάτια επικοινωνίας (chat rooms) είναι ένας δημοφιλής τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των νέων αλλά και δημοφιλές μέσο αποπλάνησης. Αυτά είναι εικονικά μέρη όπου άνθρωποι από όλο τον κόσμο μπορούν να «συναντηθούν» και να «συνομιλήσουν» μέσω μηνυμάτων. Πρέπει να γνωρίζουμε όμως ότι οποιοσδήποτε μπορεί, χρησιμοποιώντας απλά ένα ψευδώνυμο, να παρακολουθεί ή να συμμετέχει σε συζητήσεις μας. Προσπαθεί να πείσει τo παιδί να του στείλει προσωπικές φωτογραφίες ή video ή και να συναντηθεί μαζί του.

Αντιμετώπιση:
  • Ας είµαστε προσεκτικοί ποιους αποδεχόµαστε να γίνουν “φίλοι”μας και µε ποιους µιλάµε στο διαδίκτυο. Θυµόµαστε πάντα ότι είναι εύκολο να πει κάποιος ψέµατα για το ποιος πραγµατικά είναι.
  • Έχουµε πάντα στο μυαλό μας ότι ακόµα και αν ο συνοµιλητής µας στο Διαδίκτυο είναι πραγµατικά αυτός που φαίνεται (π.χ. τον έχουµε δει σε web camera) υπάρχει η πιθανότητα να είναι µέλος ενός κυκλώµατος που εκµεταλλεύεται παιδιά.
  • Χρησιµοποιούµε τις ρυθµίσεις απορρήτου στους ιστοχώρους που επισκεπτόµαστε. Προσαρµόζουµε τις ρυθµίσεις, έτσι ώστε να µη βλέπουν όλοι το προφίλ µας ή τις φωτογραφίες µας.
  • Δε βάζουµε προκλητικά ονόµατα (username) στο προφίλ µας.
  • Δεν κανονίζουµε ΠΟΤΕ συναντήσεις µε ανθρώπους που στην ουσία δεν γνωρίζουµε, ακόµα και αν έχουµε γίνει “φίλοι” στο διαδίκτυο.
  • Δεν ανταλάσσουµε ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες ή ακατάλληλα βίντεο και φωτογραφίες. Μπορούν να µείνουν για πάντα στο Διαδίκτυο και να διανεµηθούν στον οποιονδήποτε.
  • Ακόµα και αν νιώθουµε άσχηµα για κάτι που κάναμε στο διαδίκτυο, όπως ντροπή, φόβο ή και ενοχές, ζητάµε τη συµβουλή και την υποστήριξη κάποιου ενήλικα που ξέρουµε ότι µας αγαπάει και που εµπιστευόµαστε. Δεν ξεχνάμε ότι η σωµατική µας και η ψυχική µας ακεραιότητα είναι προτεραιότητα και οφείλουµε να την προστατεύουµε.
  • Σε κάθε περίπτωση δεν ενδίδουµε σε κανένα εκβιασµό. Δε δελεαζόµαστε από χρήµατα και δώρα.
  • Μαθαίνουμε τον τρόπο που μπορούμε να αποθηκεύσουμε μια ηλεκτρονική συνομιλία. Αυτό θα μας βοηθήσει να καταγγείλουμε αυτόν που μας έκανε να νιώσουμε άβολα ή μας έφερε σε δύσκολη θέση στο διαδίκτυο.


Βίντεο σχετικά με το grooming
Εθισμός στο διαδίκτυο

Ο εθισμός στο Διαδίκτυο (internet addiction) προκύπτει με την πολύωρη ενασχόληση σε διαδικτυακές δραστηριότητες, όπως είναι τα παιχνίδια, δωμάτια συζητήσεων, ηλεκτρονικός τζόγος και άλλα. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) στην Ελλάδα, το φαινόμενο είναι συχνότερο σε αγόρια. 

Ένα άτομο είναι εθισμένο όταν χαρακτηρίζεται από τουλάχιστο τρία από τα πιο κάτω:
  • Χρήση του Διαδικτύου για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το προτιθέμενο.
  • Κατανάλωση υπερβολικού χρόνου ή/και χρήματος σε δραστηριότητες σχετικές με το Διαδίκτυο.
  • Συμπτώματα Συνδρόμου Απόσυρσης, όπως για παράδειγμα άγχος, έμμονη σκέψη για το Διαδίκτυο, όνειρα για το Διαδίκτυο.
Χρήση Διαδικτύου προκειμένου να αποφευχθούν συμπτώματα απόσυρσης

Μείωση λειτουργικότητας του ατόμου. Συνήθως τα άτομα παραμελούν την προσωπική τους υγεία, γευματίζουν ανθυγιεινά, σταματούν τα αγαπημένα τους ενδιαφέροντα, εγκαταλείπουν το σχολείο, συγκρούονται έντονα στο σπίτι με τους γονείς τους, έχουν μεγάλη ένταση και θυμό που οδηγεί ακόμα και στη βία. Συνέχιση χρήσης του Διαδικτύου παρά τη γνώση της παραπάνω δυσλειτουργίας.

Προειδοποιητικές ενδείξεις για τον εθισμό στο διαδίκτυο
  • Αδυναμία του ατόμου να σταματήσει τη δραστηριότητα, ή ανεπιτυχείς προσπάθειες να μειώσει ή να ελέγξει το χρόνο ενασχόλησης με το διαδίκτυο.
  • Επιθυμία να περνά ολοένα και περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο και περισσότερο από αυτό που είχε αρχικά προγραμματιστεί.
  • Σκέψεις για προηγούμενες online δραστηριότητες ή αναμονή της επόμενης δραστηριότητας online.
  • Χρήση του Διαδικτύου για όλο και περισσότερο χρονικό διάστημα προκειμένου να ικανοποιηθεί.
  • Παραμέληση ή και απομόνωση από την οικογένεια και τους φίλους και διακινδύνευση απώλειας σημαντικών σχέσεων ή εκπαιδευτικών ευκαιριών και μείωση των σχολικών επιδόσεων.
  • Συναισθηματικό κενό, ανία, ανησυχία, άσχημη διάθεση, επιθετικότητα, όταν δεν είναι online, ή όταν προσπαθεί να περιορίσει τη χρήση.
  • Επανάπαυση στην οικογένεια και τους φίλους ή αδιαφορία σχετικά με τις δραστηριότητες και τις ευθύνες που του αναλογούν.
  • Αίσθηση ευεξίας, ευτυχίας και ευφορίας όταν βρίσκεσαι στον υπολογιστή.
  • Αισθήματα ενοχής ή αμυντική συμπεριφορά σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου που μπορούν να εκδηλωθούν και με ψέματα προς τα μέλη της οικογένειας ή φίλους, προκειμένου να αποκρύψει το χρόνο παραμονής στο Διαδίκτυο.
  • Χρήση του Διαδικτύου σαν ένα τρόπο για να ξεφύγει από τα προβλήματα η να απαλλαγεί από ένα αίσθημα δυσφορίας και κακής διάθεσης.
Μπορούν όμως να παρατηρηθούν και διάφορα σωματικά συμπτώματα όπως:
  • Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα.
  • Ξηροφθαλμία.
  • Ημικρανίες και σοβαροί πονοκέφαλοι.
  • Προβλήματα και πόνοι στη μέση.
  • Διατροφικές ατασθαλίες, όπως, για παράδειγμα, η παράλειψη γευμάτων.
  • Παραμέληση της προσωπικής υγιεινής.
  • Διαταραχές του ύπνου και αλλαγές στις ώρες του ύπνου, όπως υπνηλία τις πρωινές ώρες εξαιτίας της χρήσης του Διαδικτύου τη νύχτα.
Βίντεο σχετικά με τον εθισμό στο διαδίκτυο

Σημάδια υπερβολικής χρήσης διαδικτύου ή online παιχνιδιών
  • Απομονώνεστε από την οικογένεια και τους φίλους σας δεν βγαίνετε από το δωμάτιο, παραμελείτε την προσωπική υγιεινή, δεν κοιμάστε και δεν τα πάτε καθόλου καλά στο σχολείο.
  • Έχετε διέγερση, άγχος και το μυαλό σας είναι διαρκώς στο διαδίκτυο ή στο online παιχνίδι.
  • Ηρεμείτε μόνο όταν μπείτε στο διαδίκτυο ή στο παιχνίδι.
  • Είστε online περισσότερο απ' όσο θα θέλατε.
  • Ξοδεύετε υπερβολικά πολύ χρόνο online.
Τρόποι αντιμετώπισης
  • Ευαισθητοποιούμαστε και ενημερωνόμαστε για το φαινόμενο του εθισμού
  • Χρησιμοποιούμε το Διαδίκτυο με μέτρο, συμπεριλαμβάνοντας στο πρόγραμμά μας εναλλακτικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ενασχόληση με ομαδικά αθλήματα, χορωδίες, χορό και άλλες
  • Καλλιεργούμε ορθές στάσεις αξιοποίησης του Διαδικτύου από μικρές ηλικίες
  • 2 ώρες χρήση του διαδικτύου την ημέρα αποτελεί τον Ημερήσιο επιτρεπόμενο χρόνο οθόνης (screen time) για παιδιά και εφήβους.
Χρησιμοποιείστε το Διαδίκτυο με μέτρο και ζήστε στην πραγματική ζωή.
Κουίζ για τον εθισμό

Διαδικτυακός εκφοβισμός (cyber bullying)

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός είναι η επαναλαμβανόμενη αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού, καθώς και η δημοσίευση φωτογραφιών ή βίντεο τα οποία έχουν τραβηχθεί χωρίς τη γνώση ή τη συγκατάθεση του παιδιού που εκφοβίζεται. Αυτά στέλνονται στο ίδιο το άτομο ή κυκλοφορούν σε άλλους μέσα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, από υπηρεσίες που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα (μηνύματα SMS, Viber, Messenger), από διαδικτυακούς τόπους κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Instagram κ.λπ.) και ιστοσελίδες ανάρτησης βίντεο (YouΤube κ.λπ.).

Αντιμετώπιση διαδικτυακού εκφοβισμού
  • Δεν σβήνουμε τα μηνύματα
  • Δεν απαντάμε και ούτε ανταποδίδουμε
  • Ενημερώνουμε τους γονείς/κηδεμόνες και τους/τις εκπαιδευτικούς του σχολείου
  • Τηλεφωνούμε στη γραμμή βοηθείας 1056 ή στο 2106007686
  • Μπλοκάρουμε τον αποστολέα
  • Αναφέρουμε το περιστατικό στην αστυνομία
Από την πλευρά μας
  • Πάντα να σέβεστε τους άλλους!
  • Μην κάθεστε με σταυρωμένα τα χέρια!
  • Ενσυναίσθηση: Το να μπορείτε να νιώσετε τα συναισθήματα που βιώνει κάποιο άλλο άτομο.
Δράστηριότητα
Ποια από τις παρακάτω συνομιλίες είναι ένα αστείο και ποια διαδικτυακός εκφοβισμός;
Κουίζ για τον διαδικτυακό εκφοβισμό

Κακόβουλα λογισμικά

Κακόβουλα λογισμικά είναι τα προγράμματα τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στα αρχεία του υπολογιστή μας. Υπάρχουν διάφοροι τύποι κακόβουλων προγραμμάτων όπως: 
  • ιοί (viruses), 
  • δούρειοι ίπποι (Trojan horses), 
  • σκουλήκια (worms)
  • rootkits
  • spyware
  • ransomware
  • remote access
  • keyloggers κα.

Τα προγράμματα αυτά δρουν καταστροφικά στον υπολογιστή μας με διάφορους τρόπους όπως:
  • «Μολύνουν» άλλα προγράμματα του υπολογιστή μας και τα αναγκάζουν να μην λειτουργούν σωστά,
  • Διαγράφουν ή αλλοιώνουν αρχεία στον υπολογιστή μας,
  • Μεταφέρουν στον υπολογιστή μας άλλα επιβλαβή προγράμματα,
  • Δίνουν πρόσβαση στον υπολογιστή μας σε άλλους οι οποίοι μπορεί να τον χρησιμοποιήσουν για παράνομες ενέργειες,
  • Γεμίζουν τον υπολογιστή μας με άχρηστα προγράμματα, τα οποία τον επιβραδύνουν ή σε ορισμένες περιπτώσεις σταματούν εντελώς τη λειτουργία του.
Τρόποι αντιμετώπισης κακόβουλων λογισμικών
  • Έχουμε εγκατεστημένο (και ενημερωμένο) πρόγραμμα αντιμετώπισης ιών (antivirus). Τα προγράμματα αυτά δεν επιτρέπουν στα κακόβουλα προγράμματα να εισβάλουν στον υπολογιστή μας.
  • Δεν ανοίγουμε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από αγνώστους. Είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε επισυναπτόμενα αρχεία στο email μας (π.χ. με επέκταση .exe)
  • Προσέχουμε τι «κατεβάζουμε» (download) από το Διαδίκτυο και από πού «κατεβάζουμε».
  • Τηρούμε αντίγραφα ασφαλείας (backup) τον αρχείων που δεν θέλουμε να χάσουμε!
Λογισμικά προστασίας


Αντιβιοτικά προγράμματα (δωρεάν) 
Avast antivirus ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ
Avira antivirus ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ

"Καθαριστικά" προγράμμματα (δωρεάν)
Amir usb cleaner ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ

Antimalware προγράμματα
IObit malware fighter ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ

Antitrojan προγράμματα
Trojan remover ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ

Ransomware remover
Malwarebytes anti-ransomware ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ

Rootkit remover
Trend micro rootkit buster ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ 32bit
Trend micro rootkit buster ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ 64bit
Kaspersky tds killer ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ

Spyware remover
Microsoft safety scanner ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ 32bit
Microsoft safety scanner ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ 64bit
McAfee stinger portable ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ
Super antiSpyware ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ
Malwarebytes ΑdwCleaner ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ

Net filter
Glary Tracks eraser (διαγράφει ίχνη από το διαδίκτυο) ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΕΔΩ
Κουίζ για τα antivirus
Βίντεο για τα κακόβουλα λογισμικά

Κουίζ για τα κακόβουλα λογισμικά

Κωδικοί (passwords)

Γιατί χρειαζόμαστε κωδικούς πρόσβασης;

Όπως τα κλειδιά χρησιμεύουν στην προστασία ενός σπιτιού, έτσι και οι κωδικοί προστατεύουν τα προσωπικά μας στοιχεία που υπάρχουν σε έναν ιστότοπο. Δημιουργώντας έναν καλό κωδικό πρόσβασης που είναι δύσκολο να τον μαντέψει κάποιος άλλος, είναι ένας σημαντικός τρόπος για να προστατευθείτε στο διαδίκτυο.
Πότε ένας κωδικός είναι επισφαλής;

Ένας κωδικός πρόσβασης δεν είναι ασφαλής όταν χαρακτηρίζεται από διάφορα στοιχεία όπως:
  • Πολύ μικρό μήκος (π.χ. 1234)
  • Προβλεψιμότητα (π.χ. football)
  • Χρήση συνηθισμένης λέξης (π.χ. password)
  • Παραλλαγές του ονόματος χρήστη (π.χ. d1m1tr1s)
  • Ονόματα ανθρώπων και username (π.χ. dimitris, dimpapp)
  • Σημαντικές ημερομηνίες, όπως ημερομηνία γέννησης του χρήστη ή το τηλέφωνό του (π.χ. 20121988)
  • Όταν είναι γραμμένος σε χαρτί!!!
Πότε ένας κωδικός είναι ισχυρός;

Οι ισχυροί κωδικοί πρόσβασης έχουν τις παρακάτω ιδιότητες:
  • Μεγάλο μήκος π.χ. howaboutgoingforawalk
  • Χρήση κεφαλαίων και πεζών χαρακτήρων π.χ. HowAboutGoingForAWalk
  • Συνδυασμός γραμμάτων και αριθμών π.χ. H0wAb0utG0ingF0rAWalk
  • Χρήση συμβόλων, όπως ερωτηματικό, θαυμαστικό ή κάποιο άλλο σύμβολο όπως η δίεση π.χ. H0wAb0utG0!ngF0rAWalk?
Τέλος, πρέπει να αλλάζετε σε τακτά χρονικά διαστήματα τους κωδικούς σας.
Πώς να δημιουργήσετε έναν ασφαλή κωδικό πρόσβασης

Ένας καλός κωδικός απλά μοιάζει να είναι σαν ένα ασυνάρτητο πλήθος γραμμάτων, αριθμών και συμβόλων. Για παράδειγμα, 3br@T232! ή Fi34git32! είναι καλοί κωδικοί πρόσβασης. Επειδή είναι δύσκολο να θυμάστε αυτά τα είδη κωδικών πρόσβασης, υπάρχουν μερικά τεχνάσματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να δημιουργήσετε καλούς κωδικούς πρόσβασης τους οποίους μπορείτε να θυμάστε.

Χρησιμοποιήστε μια φράση που θυμάστε και δημιουργήστε τον κωδικό πρόσβασης
Βίντεο για τους κωδικούς

Κουίζ για τους κωδικούς

Clickbait

Clickbait (click+bait - κλικ+δόλωμα) είναι μία εικόνα, βίντεο ή άρθρο που προσπαθεί να σας κάνει να κάνετε κλικ πάνω του για διαφημιστικούς σκοπούς χρησιμοποιώντας τίτλους εντυπωσιασμού.

Οι επικεφαλίδες των Clickbait άρθρων στοχεύουν στο να εκμεταλλευτούν το “κενό περιέργειας”, παρέχοντας στον τίτλο πληροφορίες αρκετές για να κινήσουν την περιέργεια του αναγνώστη, αλλά όχι αρκετές για να ικανοποιήσουν την περιέργειά του, αν δεν κάνει κλικ στον σύνδεσμο (link) που οδηγεί στο περιεχόμενο.

Πως λειτουργεί το clickbait

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα με τίτλους διαφόρων άρθρων στο διαδίκτυο:

1ο παράδειγμα: Άντρας φιλάει ένα λιοντάρι. Τι συμβαίνει μετά;
Πρέπει να μάθω τι συμβαίνει μετά!

2ο παράδειγμα: Θυμάστε το κοριτσάκι που έπαιζε στο Χάρυ Πότερ; Δείτε πως είναι σήμερα!
Πρέπει να την δω!

3ο παράδειγμα: Η απίστευτη εφαρμογή που σου δείχνει με ποιον διάσημο μοιάζεις!
Πρέπει να μάθω με ποιον μοιάζω!

Δράση: Σε ποιον από τους παρακάτω τίτλους θα έκανες κλικ και γιατί;
Πως αναγνωρίζω το clickbait
  • Μοιάζει αδύνατο ή απίστευτο
  • Προσπαθεί να σοκάρει
  • Αναφέρεται σε κάποιον διάσημο ή δημοφιλές θέμα
Δράση: Είναι τα παρακάτω clickbait και γιατί;


Fake news - παραπληροφόρηση

Οι ψευδείς ειδήσεις (fake news) είναι ιστορίες οι οποίες παρουσιάζονται κυρίως ως δημοσιογραφικές, είναι όμως κατασκευασμένες εσκεμμένα για να εξυπηρετήσουν κάποιο σκοπό. Ο σκοπός μπορεί να είναι είτε εμπορικός όπως η προώθηση ενός προϊόντος ή η δημιουργία κίνησης προς μια ιστοσελίδα (clickbait), είτε πολιτικός (παραπληροφόρηση). Οι ψευδείς ειδήσεις μπορούν να περιέχονται σε ψηφιακό ή έντυπο περιεχόμενο. Επίσης, μπορεί να λάβουν τη μορφή ολόκληρων ιστοσελίδων που έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μοιάζουν με αξιόπιστα ειδησεογραφικά sites. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαδραματίζουν ολοένα και αυξανόμενο παρεμβατικό ρόλο στην καθημερινότητά μας κατά συνέπεια η αξιολόγηση των ειδήσεων που προβάλλουν αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία.Αναπτύξτε κριτική σκέψη και εμπιστευθείτε το ένστικτο και τη λογική σας. Αν κάτι σας φαίνεται απίστευτο, τότε είναι πολύ πιθανό να είναι ψέμα ή να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες.

Ενδείξεις μη αξιόπιστου δημοσιεύματοςΥπερβολικοί τίτλοι ή τίτλοι που δεν έχουν σχέση με το κείμενο της ανάρτησης
  • Ανυπόγραφο δημοσίευμα
  • Ορθογραφικά - συνταντικά λάθη ή κείμενο-προϊόν αυτόματης μετάφρασης
  • Απουσία ημερομηνίας
  • Αλλοιωμένες εικόνες ή βίντεο
  • Παραπομπή σε μη ενεργά link
  • Προτροπή για την αναπαραγωγή του δημοσιεύματος
  • Αν το κείμενο σας προτρέπει να το αναπαράγεται αυτό θα πρέπει να σας υποψιάσει.
  • Υπερβολικοί τίτλοι ή τίτλοι που δεν έχουν σχέση με το κείμενο της ανάρτησης.
  • Όσο πιο απίστευτοι ισχυρισμοί υπάρχουν σε ένα κείμενο, τόσο πιο ατράνταχτες αποδείξεις και στοιχεία θα πρέπει να το συνοδεύουν.
  • Αν το κείμενο συνοδεύεται από φωτογραφίες άσχετες με το θέμα, ή αν το θέμα της ανάρτησης, είναι η φωτογραφία/ες και αυτή/ες έχουν κακή ανάλυση είναι μια ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά.
  • Αν το κείμενο είναι προϊόν αυτόματης μετάφρασης.
  • Αν δεν υπάρχει συντάκτης.
  • Αν στο κείμενο υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη είναι μια ακόμη ένδειξη.
  • Αν αντί για ημερομηνία το κείμενο μας δίνει το χρόνο της ιστορίας που περιγράφει με λέξεις, όπως χθες, προχθές, την προηγούμενη βδομάδα κτλ.
Παραδείγμα με Fake news


Πως θα ελέγξω αν ένα άρθρο είναι αναληθές;

Υπάρχουν διάφοροι ιστότοποι που ασχολούνται με τα fake news.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την αναζήτηση εικόνων της google στο https://images.google.com/, ώστε να δείτε αν πειράχτηκε μια εικόνα και που δημοσιεύτηκε αρχικά. Υπάρχει επίσης και ο ιστότοπος https://tineye.com/ όπου μπορείτε να κάνετε αναζήτηση με εικόνα.
Η περίπτωση μιας ιστοσελίδας σάτιρας

Η ιστοσελίδα "To Κουλούρι" είναι ένας ιστότοπος με εσκεμμένες ψευδής ειδήσεις και προορίζεται για σάτιρα. 

Ψεύτικα βίντεο

Deepfake βίντεο

Πρόκειται για τεχνητά βίντεο στα οποία ένας αλγόριθμος, με τη βοήθεια νευρωνικών δικτύων και της τεχνητής νοημοσύνης, «μαθαίνει» τα χαρακτηριστικά ενός προσώπου και αντικαθιστά το πρόσωπο ενός ανθρώπου με αυτό ενός άλλου, καθώς και τη φωνή του.

Παραδείγματα deepfake video στο διαδίκτυο
Κουίζ για deepfake βίντεο

Τρόποι εντοπισμού ψεύτικου περιεχομένου (φωτογραφία, βίντεο)

Με τους παρακάτω τρόπους μπορείς να μάθεις να αναγνωρίζεις ψεύτικες εικόνες και ψεύτικα βίντεο. Κάνε κλικ στους παρακάτω συνδέσμους. Μην ξεχνάς ότι αν θέλεις να κάνεις μετάφραση πάντα έχεις το μεταφραστή της google (και με δεξί κλικ).


Παιχνίδι όπου πρέπει να αναγνωρίσεις την αληθινή εικόνα. 


Ακόμα ένα παιχνίδι όπου πρέπει να αναγνωρίσεις την αληθινή εικόνα. Παίξτε το δωρεάν διαδικτυακό παιχνίδι Real or Fake photo! Μπορείτε να μαντέψετε αν η φωτογραφία είναι αληθινή ή ψεύτικη; Το παιχνίδι θα εμφανίζει 15 φωτογραφίες, μερικές είναι πρωτότυπες και κάποιες έχουν υποστεί ρετούς, επεξεργασία ή «Photoshop». Για κάθε εικόνα κάντε κλικ στο κατάλληλο κουμπί για να υποβάλετε την απάντησή σας. Εάν η φωτογραφία ήταν πλαστή, το παιχνίδι θα σας δείξει τις εκδόσεις πριν και μετά. Πόσα μπορείτε να βρείτε σωστά; Διαγωνιστείτε για να επιτύχετε την υψηλότερη ακρίβεια κουίζ. Μοιραστείτε την υψηλή βαθμολογία σας και προκαλέστε τους φίλους σας να λάβουν μέρος στο κουίζ!

Διαδικτυακή φήμη

Διαδικτυακή φήμη είναι η γνώμη που σχηματίζει κάποιος για εμάς μέσα από τα ψηφιακά αποτυπώματα που έχουμε αφήσει κάνοντας χρήση του διαδικτύου. Ψηφιακά αποτυπώματα είναι τα «σημάδια» που αφήνουμε κάθε φορά που χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο και διαμορφώνουν τη διαδικτυακή μας φήμη.

Η διαδικτυακή μας φήμη μπορεί να είναι θετική ή αρνητική και μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που μας «βλέπουν» οι άλλοι στο παρόν ή και στο μέλλον. Αυτή διαμορφώνεται μέσα από περιεχόμενο που έχουμε εμείς δημοσιεύσει σε προφίλ κοινωνικής δικτύωσης ή γενικά στο διαδίκτυο, μέσα από σχόλια που έχουμε δημοσιεύσει σε άλλα προφίλ, μέσα από σχόλια άλλων για εμάς ή σχόλια που με κάποιο τρόπο συνδέονται με εμάς, μέσα από φωτογραφίες ή βίντεο που μας απεικονίζουν και έχουν δημοσιεύσει άλλοι, μέσα από τη διαδικτυακή δραστηριότητα άλλων που προσποιούνται ότι είναι εμείς. κ.α. Οποιοσδήποτε μπορεί να διαμορφώσει θετική ή αρνητική άποψη για εμάς και μπορεί να τη χρησιμοποιήσει για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με εμάς.

Πως να τη διαχειριστείς και να την προστατέψεις

Αναζήτησε τον εαυτό σου διαδικτυακά: Γνωρίζεις τι υπάρχει στο διαδίκτυο για σένα; Βάλε το ονομά σου σε μια μηχανή αναζήτησης και δες τι υπάρχει στον ιστό για σένα. Αν ανακαλύψεις κάτι για το οποίο δεν είσαι περήφανος κάνε τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διαγραφεί το συγκεκριμένο περιεχόμενο.

Έλεγξε τις ρυθμίσεις ιδιωτικού απορρήτου: Σιγουρέψου ότι γνωρίζεις με ποιους μοιράζεσαι το περιεχόμενο που δημοσιοποιείς. Τα περισσότερα κοινωνικά δίκτυα διαθέτουν ρυθμίσεις ιδιωτικού απορρήτου μέσω των οποίων μπορείς να ορίσεις ποιος θα έχει πρόσβαση στο προφίλ σου. Να έχεις υπόψη σου ότι οι ρυθμίσεις απορρήτου των φίλων σου αλλά και το δικό τους περιεχόμενο μπορεί να επηρεάσει το ψηφιακό σου αποτύπωμα.

Σκέψου πριν κοινοποιήσεις: Πριν γράψεις ένα αστείο σχόλιο ή δημοσιοποιήσεις μια όχι και τόσο κολακευτική φωτογραφία για το φίλο σου σκέψου αν θέλεις όλοι να το δουν: φίλοι, οικογένεια, οι γνωστοί σου, ο αυριανός σου εργοδότης… Θα ήσουν σύμφωνος κάποιος άλλος να κοινοποιούσε ένα ανάλογο περιεχόμενο που να σε αφορά; Πρέπει να θυμάσαι πάντα πως ότι ανεβαίνει στο διαδίκτυο μπορεί να μείνει εκεί για πάντα.

Απενεργοποίησε και διέγραψε: όταν σταματήσεις να χρησιμοποιείς ένα προφίλ κοινωνικής δικτύωσης είναι μια καλή ιδέα να απενεργοποιήσεις ή να διαγράψεις τον λογαριασμό σου. Με αυτόν τον τρόπο ελαχιστοποιείς τον κίνδυνο κάποιος να «χακάρει» το λογαριασμό σου και εσύ να μην το καταλάβεις.

Δημιούργησε θετικό ψηφιακό αποτύπωμα: Ο καλύτερος τρόπος για να διαμορφώσεις μια θετική ψηφιακή φήμη είναι να ασχολείσαι με ποιοτικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο και οι διαδικτυακές σου δραστηριότητες να έχουν θετικό αντίκτυπο.
Ρητορική μίσους

Η ρητορική μίσους αφορά στο περιεχόμενο που προωθεί τη βία ή το μίσος εναντίον ατόμων ή ομάδων βάσει ορισμένων χαρακτηριστικών όπως είναι η φυλή ή καταγωγή, η θρησκεία, οι ειδικές ικανότητες, το φύλο, η ηλικία, ο σεξουαλικός προσανατολισμός κ.α. Η ρητορική μίσους είναι επίθεση στην ταυτότητα. Ο θύτης δεν επιτίθεται στο θύμα για κάτι που κάνει αλλά για κάτι που είναι.

Προκαλεί κατάθλιψη, απελπισία, στρες και θυμό, απειλεί τη σωματική ακεραιότητα του θύματος και παράγει βία. Η έλλειψη αναγνώρισης και σεβασμού του διαφορετικού σαν κάτι ισότιμο και η μη επαρκής εκπαίδευση σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι τα βασικά αίτια γέννησης της ρητορικής μίσους.
Κοινωνικά δίκτυα και προσωπικά δεδομένα

Τι είναι τα κοινωνικά δίκτυα;
Τα κοινωνικά δίκτυα (Social Networks) είναι κατά βάση ιστοσελίδες στις οποίες ο χρήστης μπορεί να διαμορφώνει προφίλ, να προσθέτει φίλους και να έχει ένα δίκτυο ανθρώπων που να επικοινωνεί πιο εύκολα. Στα κοινωνικά δίκτυα προσθέτουμε συνήθως πολλά προσωπικά δεδομένα.

Τι είναι τα προσωπικά δεδομένα;

Τα προσωπικά σου δεδομένα είναι όλες οι πληροφορίες που αναφέρονται σε σένα. Είναι το όνομά σου, η διεύθυνσή σου, ο αριθμός του κινητού σου, το σχολείο στο οποίο πηγαίνεις, τα μέρη όπου συχνάζεις. Προσεκτικός πρέπει να είσαι όχι μόνο όταν δημοσιεύεις πληροφορίες για σένα τον ίδιο αλλά και πληροφορίες που αφορούν άλλα άτομα. Για να το κάνεις αυτό θα πρέπει να έχεις ΠΑΝΤΑ τη συγκατάθεσή τους.

Χρήση ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης με μεγαλύτερη ασφάλεια

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τοποθεσίες κοινωνικής δικτύωσης που είναι σχεδιασμένες για ενηλίκους, όπως YouTube, Flickr, Twitter, Facebook, instagram, whatsup, snapchat και άλλα. Θα πρέπει να κατανοήσουν ότι πολλές από αυτές τις ιστοσελίδες είναι προσβάσιμες τόσο από φιλικά τους άτομα όσο και από άγνωστα.

Πέρα από τη δυνατότητα ανταλλαγής μηνυμάτων, υπάρχουν ομάδες συζητήσεων, παιχνίδια και ένα σωρό εφαρμογές καθώς και η δυνατότητα να μοιράζεται κανείς με την παρέα του ένα βίντεο που είδε στο διαδίκτυο ή ακόμη και ένα ενδιαφέρον άρθρο.

Μαζί με όλα αυτά όμως, οι χρήστες μοιράζονται προσωπικά τους δεδομένα. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να χρησιμοποιούμε τις τοποθεσίες κοινωνικής δικτύωσης με μεγαλύτερη ασφάλεια:
  • Να μην ανεβάζω στο προφίλ μου φωτογραφίες όπου φαίνεται καθαρά η τοποθεσία στην οποία βρίσκονται (σπίτι, σχολείο ή μέρη που συχνάζουν) ή φωτογραφίες που θα μας έφερναν σε δύσκολη θέση.
  • Να γνωρίζω ότι από τη στιγμή που προσθέτω στη λίστα των φίλων μου κάποιο άτομο, αυτό αποκτά πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα που εμφανίζονται στο προφίλ μου, μεταξύ των οποίων η ηλικία, φωτογραφίες και τα στοιχεία επικοινωνίας μου.
  • Από τη στιγμή που δημιουργώ το εικονικό μου προφίλ θα πρέπει να πάω στο μενού των ρυθμίσεων για τη διαχείριση των προσωπικών μου δεδομένων (συνηθέστερα θα το βρείτε στα αγγλικά ως privacy settings) και να αλλάξω τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις.
  • Συζητήση με τους γονείς/κηδεμόνες για τις εμπειρίες μου. Ενημερώνω αν συναντήσω σε μια από αυτές τις τοποθεσίες κάτι που θα τα κάνει να νιώσω ανήσυχα, άσχημα ή ότι απειλούμαι. 
  • Δεν συναντώ προσωπικά κάποιο άγνωστο άτομο με το οποίο επικοινωνώ αποκλειστικά μέσω διαδικτύου χωρίς την άδεια των γονέων/κηδεμόνων.
  • Πολλές τοποθεσίες κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν στα παιδιά να συμμετέχουν σε δημόσιες ομάδες που περιλαμβάνουν όλους όσους πηγαίνουν σε κάποιο συγκεκριμένο σχολείο. Δεν δημοσιεύω στοιχεία τα οποία μπορούν να αναγνωριστούν από αγνώστους.
  • Τα παιδιά χρησιμοποιούν τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης για να γράφουν άρθρα και ποιήματα, στα οποία συχνά εκφράζουν έντονα τα συναισθήματά τους. Θα πρέπει να είμαι πολύ προσεκτικός/ή για το τι εκμυστηρεύομαι στις σελίδες αυτές, καθώς υπάρχουν επιτήδειοι διαφθορείς που εκμεταλλεύονται τέτοιες προσωπικές στιγμές παρέχοντας στοργή και φιλία για να εξαπατήσουν και να εκμεταλευτούν.
Βίντεο για τα κοινωνικά δίκτυα και τα προσωπικά δεδομένα

Τι πρέπει να προσέχω 
  • Ότι δημοσιεύετε στο διαδίκτυο μένει για πάντα εκεί. (Οποιοσδήποτε μπορεί να αποθηκεύσει μια φωτογραφία μας)
  • Τα άτομα που γνωρίζετε στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντοτε αυτά που ισχυρίζονται ότι είναι. Μπορεί να σας λένε ψέματα για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη σας.
  • Μην δίνετε ποτέ τα προσωπικά σας στοιχεία (τηλέφωνο, διεύθυνση), ούτε να αποκαλύπτετε σε άλλους χρήστες του Διαδικτύου πληροφορίες που αφορούν τους φίλους σας, την οικογένειά σας ή το σχολείο σας.
  • Μην αποκαλύπτετε τους κωδικούς πρόσβασης (password) που χρησιμοποιείτε.
  • Δημιουργούμε ασφαλή προφίλ στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Ρυθμίζουμε το προφίλ μας, ώστε να μην είναι ορατό σε αγνώστους, και προσέχουμε να μη δεχόμαστε για διαδικτυακούς φίλους άτομα που δε γνωρίζουμε στον πραγματικό κόσμο.
  • Σεβόμαστε και δεν δημοσιοποιούμε προσωπικά δεδομένα άλλων ατόμων χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
  • Θυμόμαστε ότι δεν είμαστε ποτέ αόρατοι στο διαδίκτυο. Όλοι οι χρήστες του διαδικτύου αφήνουν «ηλεκτρονικά αποτυπώματα».

Θα έκανες κάτι τέτοιο στην πραγματική ζωή;

Εντόπισε τα σημεία όπου αποκαλύπτονται προσωπικά δεδομένα

Ποιές πληροφορίες αποκαλύπτονται στην παρακάτω φωτογραφία;
Βίντεο για τα προσωπικά δεδομένα

Κουίζ για τα προσωπικά δεδομένα

Αποξένωση

Αρκετοί άνθρωποι ξοδεύουν άπειρες ώρες μπροστά στον υπολογιστή παίζοντας διαδικτυακά παιχνίδια, σερφάροντας στο Διαδίκτυο ή ακόμα και επικοινωνώντας με φίλους τους μέσω του Διαδικτύου. Η πολύωρη ενασχόληση με τα πιο πάνω, οδηγεί πολλές φορές στην Αποξένωση από τον Πραγματικό Κόσμο, εφόσον επιτρέπει στους ανθρώπους να ψυχαγωγούνται ή να επικοινωνούν χωρίς τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της προσωπικής επαφής. Όλα αυτά γίνονται σε βάρος του χρόνου που διαφορετικά μπορούν να έχουν διαθέσιμο για τη συμμετοχή σε άλλες δραστηριότητες με φίλους, γείτονες ή ομάδες ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα. Κατά συνέπεια, κάποιοι άνθρωποι δεν μπορούν να ταυτιστούν με τους άλλους νιώθοντας αποκλεισμένοι στην εντός του Διαδικτύου κοινωνική τους ζωή.

Χρησιμοποιούμε το Διαδίκτυο με μέτρο, συμπεριλαμβάνοντας στο πρόγραμμά μας εναλλακτικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ενασχόληση με ομαδικά αθλήματα, χορωδίες, χορό και άλλες.
Ηλεκτρονικά παιχνίδια με περιεχόμενο βίας

Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν γίνει ένα διαδεδομένο μέρος της σύγχρονης κοινωνίας, παρέχοντας ψυχαγωγία και μια αίσθηση απόδρασης σε παίκτες όλων των ηλικιών. Ωστόσο, η αυξανόμενη δημοτικότητα του βίαιου παιχνιδιού έχει εγείρει ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπό του στη συμπεριφορά των νέων και την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

Ο όρος "βίαιο βιντεοπαιχνίδι" αναφέρεται σε παιχνίδια που παρουσιάζουν σαφείς απεικονίσεις βίας, όπως αίμα, θύελλα και ρεαλιστικά σενάρια μάχης. Αυτά τα παιχνίδια έχουν συνδεθεί με μια ποικιλία αρνητικών αποτελεσμάτων σε νεαρούς παίκτες, συμπεριλαμβανομένης της επιθετικής συμπεριφοράς, της απευαισθητοποίησης στη βία του πραγματικού κόσμου, του εθισμού και των προβλημάτων ψυχικής υγείας. Τέτοιες επιδράσεις οφείλονται στη φύση του περιεχομένου, το οποίο συχνά έχει σχεδιαστεί για να εξυμνεί τη βία και να επιβραβεύει επιθετικές συμπεριφορές.

Εκτός από τον αντίκτυπό του στη συμπεριφορά, υπάρχει επίσης μια σύνδεση μεταξύ των βίαιων βιντεοπαιχνιδιών και της ασφάλειας στο διαδίκτυο. Οι νεαροί παίκτες εκτίθενται σε διάφορους κινδύνους στο διαδίκτυο, όπως ακατάλληλο περιεχόμενο, διαδικτυακό εκφοβισμό, περιποίηση και επιθετική συμπεριφορά. Η άνοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει επιδεινώσει αυτούς τους κινδύνους, με περισσότερους νέους να περνούν χρόνο στο διαδίκτυο από ποτέ.

Οι ανησυχίες για τις επιπτώσεις των βίαιων βιντεοπαιχνιδιών έχουν οδηγήσει πολλούς γονείς και κηδεμόνες να εφαρμόσουν προστατευτικά μέτρα για την προστασία των παιδιών τους. Τέτοιες στρατηγικές περιλαμβάνουν την παρακολούθηση των συνηθειών παιχνιδιού, τον περιορισμό του χρόνου οθόνης και την εκπαίδευση των παιδιών σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Επιπλέον, οι προγραμματιστές παιχνιδιών και οι νομοθέτες έχουν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στον μετριασμό αυτών των κινδύνων. Οι πρακτικές ηθικής ανάπτυξης, τα κατάλληλα συστήματα αξιολόγησης/λογοκρισίας και η εφαρμογή αυστηρότερων κανονισμών είναι απαραίτητες για να διασφαλιστεί ότι οι νεαροί παίκτες δεν εκτίθενται σε βίαιο περιεχόμενο και διαδικτυακούς κινδύνους.

Συμπερασματικά, η αυξανόμενη δημοτικότητα των βίαιων βιντεοπαιχνιδιών εγκυμονεί σημαντικούς κινδύνους για τη συμπεριφορά των νέων και την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Ενώ υπάρχουν προστατευτικά μέτρα και κανονισμοί, απαιτούνται περισσότερες ενέργειες για τον περιορισμό των επιβλαβών συνεπειών του βίαιου παιχνιδιού. Γονείς, κηδεμόνες, προγραμματιστές παιχνιδιών και νομοθέτες πρέπει να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν ένα ασφαλέστερο και υγιέστερο διαδικτυακό περιβάλλον για τους νεαρούς παίκτες.

Βίντεο για τον εθισμό στα ηλεκτρονικά διαδικτυακά παιχνίδια


Βασικοί κανόνες για σωστή διαδικτυακή συμπεριφορά

Πως πρέπει να συμπεριφέρομαι όταν σερφάρω;

Το Διαδίκτυο είναι δημόσιος χώρος. Όταν είστε συνδεδεμένοι θα πρέπει να ακολουθείτε ορισμένους βασικούς κανόνες, όπως πρέπει να ακολουθείτε τον ΚΟΚ όταν οδηγείτε. Να έχετε πάντα υπόψη σας ότι τα προϊόντα της πνευματικής δημιουργίας (μουσική, λογοτεχνία, κινηματογράφος, video κτλ.) προστατεύονται από τους νόμους και η διανομή τους μέσω του Διαδικτύου είναι παράνομη πράξη.

Η ευγένεια και ο αλληλοσεβασμός βοηθούν στην αποδοτική αλληλεπίδραση των ανθρώπων εντός και εκτός διαδικτύου. Ο κώδικας δεοντολογικής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο (στη διεθνή βιβλιογραφία: netiquette) είναι το σύνολο των κανόνων που ορίζουν την αποδεκτή συμπεριφορά μεταξύ δύο ή περισσότερων χρηστών του διαδικτύου κατά την ηλεκτρονική τους επικοινωνία.

Οι πραγματικοί άνθρωποι έχουν προτεραιότητα
Τίποτα δεν είναι πιο ενοχλητικό από το να προσπαθείς να έχεις μια συζήτηση με κάποιον που ενδιαφέρεται περισσότερο για το κινητό ή τον υπολογιστή του. Όταν είστε με κάποιο άτομο, μην απαντάτε στο κινητό σας τηλέφωνο, εκτός αν πρόκειται να πείτε στο άτομο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ότι θα το καλέσετε πίσω. Αν περιμένετε μια σημαντική κλήση ή ένα email, ενημερώστε το άτομο που είναι μαζί σας ώστε να το γνωρίζει εκ των προτέρων και ζητήστε συγνώμη για τη λήψη της κλήσης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην περίπτωση που το άτομο με το οποίο βρίσκεστε είναι ο φίλος, ο σύντροφος ή το παιδί σας. Ο συνεχής έλεγχος του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, του τηλεφωνητή σας ή των κοινωνικών δικτύων ενώ βρίσκεστε μαζί τους τους δίνει το μήνυμα ότι δεν ενδιαφέρεστε για αυτούς. Και είναι εξαιρετικά ενοχλητικό να είσαι με κάποιον που έχει μια συζήτηση στην οποία δε μπορείς να συμμετέχεις. Αυτό ισχύει και για τους δημόσιους χώρους, όπως εστιατόρια, δημόσια συγκοινωνία, καταστήματα, ανελκυστήρες και βιβλιοθήκες.

Σεβαστείτε την ιδιωτικότητα των άλλων χρηστών
Μη διαβιβάζετε τις πληροφορίες που σας αποστέλλονται χωρίς να ρωτήσετε πρώτα τον αποστολέα. Το ίδιο ισχύει και για τη δημοσίευση ή την αποστολή φωτογραφιών ή βίντεο που περιλαμβάνουν άλλα άτομα. Και θυμηθείτε, αν προσθέσετε ετικέτες σε άτομα στο Facebook, οι άλλοι χρήστες μπορεί να έχουν πρόσβαση στις εικόνες αυτών των ανθρώπων, εκτός αν έχουν προσαρμόσει τις ρυθμίσεις απορρήτου τους.

Αποφύγετε τα υβριστικά σχόλια
Μπορείτε να εκφράσετε την έντονη διαφωνία σας με αυτό που λέει κάποιος, αλλά μην χρησιμοποιείτε υβριστικά επίθετα ή τον απειλείτε με προσωπική βία.

Μην κάνετε spam
Δηλαδή, μην δημοσιεύετε επανειλημμένα την ίδια διαφήμιση για προϊόντα ή υπηρεσίες. Οι περισσότεροι ιστότοποι έχουν αυστηρούς και συγκεκριμένους κανόνες σχετικά με το ποιος επιτρέπεται να δημοσιεύει διαφημίσεις και τι είδους διαφημίσεις είναι.

Να γράφετε με σαφή και συνοπτικό τρόπο
Σε έναν ιστότοπο που έχει πολλούς χρήστες από διάφορες ηλικιακές ομάδες ή εθνικότητες, αποφύγετε να χρησιμοποιείτε αργκό που ίσως δεν καταλαβαίνουν.

Θυμηθείτε ότι οι αναρτήσεις σας είναι δημόσιες
Μπορούν να διαβαστούν από τον σύντροφό σας, τα παιδιά σας, τους γονείς σας ή τον εργοδότη σας. Αν δεν θα κάνατε κάτι δημόσια, μην το κάνετε στο διαδίκτυο.

Μην κάνετε αποκλεισμούς στο κοινό σας. 
Αν έχετε ένα προσωπικό αστείο να μοιραστείτε με ένα άλλο άτομο ή ένα μικρό αριθμό ατόμων σε μια μεγαλύτερη διαδικτυακή ομάδα, στείλτε τους ένα προσωπικό μήνυμα. Μην κάνετε όλους τους άλλους να αισθάνονται αποκομμένοι.

Μην κάνετε προσθήκη σε φίλους και μετά τους διαγράφετε, γιατί μπορεί να είναι προσβλητικό για κάποιον
Σκεφθείτε πριν προσθέσετε ή αποδεχτείτε την πρόσκλησή φίλου. Αν δεν θέλετε να μείνετε σε επαφή μαζί τους, μην τους προσθέσετε. Αν θέλετε να είστε σε επαφή για επαγγελματικούς λόγους, πείτε τους ότι χρησιμοποιείτε το Facebook για στενές προσωπικές φιλίες και συνδέστε τους στο LinkedIn ή σε άλλο επαγγελματικό δικτυακό τόπο για πιο απομακρυσμένες επαφές.

Ελέγξτε αν τα γεγονότα ισχύουν πριν κοινοποιήσετε μια είδηση
Αναπτύξτε κριτική σκέψη και εμπιστευθείτε το ένστικτο και τη λογική σας. Αν κάτι σας φαίνεται απίστευτο, τότε είναι πολύ πιθανό να είναι ψέμα ή να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες.

Μην δημοσιεύετε υλικό που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα στο οποίο δεν είστε κάτοχοι των δικαιωμάτων. Οι ιστότοποι διαφέρουν ως προς το πόσο αυστηροί είναι.

Βίντεο για τη σωστή διαδικτυακή συμπεριφορά

Κουίζ σωστής διαδικτυακής συμπεριφοράς


Διαδικτυακά σταυρόλεξα

Γισ τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα μας στο διαδίκτυο. Κάνε κλικ πάνω στον αριθμό που θέλεις να λύσεις, γράψε στο λευκό κουτί με κεφαλαία την απάντηση σου και κάνε κλικ στο κουμπί ΕΙΣΑΓΩΓΗ. Καλή επιτυχία.


Ιστοσελίδες για την ασφάλεια στο διαδίκτυο
Διάφορα γενικά κουίζ για την ασφάλεια του διαδικτύου