Βάλε την φαντασία σου σε λειτουργία και δημιούργησε το δικό σου ψηφιακό παραμύθι ή ψηφιακή ιστορία ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα. Μέσα στο εργαστήριο πληροφορικής θα γίνει σχετικό παράδειγμα για όλη την ενότητα.
Η αξία του παραμυθιού έγκειται στην ικανότητά του να μεταφέρει μηνύματα, να εμπνέει φαντασία και να διδάσκει σημαντικές αξίες στα παιδιά. Τα παραμύθια αποτελούν έναν τρόπο να εξερευνήσουν τον κόσμο της φαντασίας, να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να μάθουν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις και δυσκολίες. Επιπλέον, τα παραμύθια προωθούν την ανάγνωση, τη γλωσσική εκφραστικότητα και την ανάπτυξη της φαντασίας των παιδιών.
Η δημιουργία ενός καινούργιου παραμυθιού από την αρχή είναι μια διαδικασία που ενθαρρύνει την έμπνευση, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία των μαθητών. Με την εργασία σε ομάδες, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες, να συνεργαστούν και να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους στην επικοινωνία και την ομαδική εργασία.
Το πρώτο στάδιο αφορά την αρχική ιδέα του παραμυθιού, όπου οι μαθητές συμμετέχουν σε έναν καταιγισμό ιδεών και λαμβάνουν βοήθεια από τον εκπαιδευτικό του εργαστηρίου. Στο δεύτερο στάδιο, οι μαθητές σχεδιάζουν τις κινήσεις της ιστορίας από την αρχή μέχρι την εκτύπωση του παραμυθιού. Αυτό περιλαμβάνει τον σχεδιασμό των βημάτων της ιστορίας σε μορφή διαγράμματος, χρησιμοποιώντας μια διαδικτυακή εφαρμογή ή εργαλείο.
Το τρίτο στάδιο αφορά την υλοποίηση της ιστορίας. Εδώ, οι μαθητές θα ακολουθήσουν πολλά βήματα για την ολοκλήρωση του παραμυθιού, όπως τη συγγραφή του κειμένου, τη δημιουργία των εικόνων, την επιμέλεια και την τελική παρουσίαση του έργου τους. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, οι μαθητές θα αναπτύξουν δεξιότητες στην επικοινωνία, την έκφραση και την οργάνωση των ιδεών τους.
Μέσω αυτής της εργασίας, οι μαθητές θα ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους, την ικανότητα συνεργασίας και την αυτοπεποίθησή τους, ενώ θα ανακαλύψουν την ευχαρίστηση της δημιουργίας από την αρχή ενός παραμυθιού.
Μερικά λόγια για τα παραμύθια και την εκπαιδευτική τους αξία
Τα παραμύθια αποτελούν φανταστικές ιστορίες που, με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, επιδιώκουν να φέρουν τάξη στο χάος του κόσμου. Αναζητούν το νόημα πίσω από τον ανθρώπινο φόβο και προσπαθούν να διδάξουν, αναφερόμενα στα μεγάλα θέματα της ύπαρξης, είτε αυτά είναι φυσικά, μεταφυσικά ή κοινωνικά. Αγαπήθηκαν από όλους τους λαούς από την αρχαιότητα.
Είτε πρόκειται για μύθους με πρωταγωνιστές τα ζώα, είτε για μαγικά παραμύθια και ευτράπελες διηγήσεις, αυτές οι αφηγήσεις ξεκίνησαν ως προφορικές αφηγήσεις που απηύθυνανταν σε ολόκληρες κοινότητες. Κατά τη μετάβαση από την αγροτική στην αστική ζωή, εξελίχθηκαν σε προσωπικές, καλλιτεχνικές δημιουργίες.
Το παραμύθι, που ίσως αποτελεί τον παλαιότερο τύπο λογοτεχνίας. Από τη μία πλευρά, λειτουργεί ως αισθητική εμπειρία, προσφέροντας στον ακροατή μια προσμονή για το απρόβλεπτο και την έκπληξη κατά τη διάρκεια της αφήγησης. Από την άλλη, χρησιμεύει ως εκπαιδευτικό εργαλείο, με προτάσεις για την ανάγνωση σε βρέφη ήδη από πολύ μικρή ηλικία, προάγοντας την πνευματική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Αυτό συμβάλλει στη διεύρυνση της φαντασίας τους και ταυτόχρονα στην αναγνώριση των ορίων του περιβάλλοντός τους.
Το παραμύθι δεν περιορίζεται μόνο στην εκπαιδευτική διάσταση, αλλά αναδεικνύει και τα επιθυμητά κοινωνικά πρότυπα συμπεριφοράς. Ως φορέας "ηθικού διδάγματος," συμβάλλει στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, παρέχοντας ταυτόχρονα μια εικόνα των βασικών αρχών της κοινωνίας. Αυτή η διάσταση του παραμυθιού έχει χρησιμοποιηθεί επίσης συστηματικά στον τομέα της εκπαίδευσης και συνεχίζει να αποτελεί μέσο διδασκαλίας.
Όλοι, από μικρούς έως μεγάλους, έχουμε τη δυνατότητα να γίνουμε παραμυθάδες, δημιουργώντας το δικό μας παραμύθι ή μοιραζόμενοι τα παραμύθια που μας διηγούνταν οι προηγούμενες γενιές. Καθώς αναδεικνύουμε τη μαγεία της φαντασίας, συνεχίζουμε την παράδοση, παραμυθούμε και εμπνέουμε.
Γιατί παραμύθια;
Τα παραμύθια παράθυρα στον κόσμο, διαβατήρια ενηλικίωσης και αντίληψης του κόσμου. Το παραμύθι αποτελεί ένα μαγικό εργαλείο, καθώς λειτουργεί σε ένα βαθύτερο συναισθηματικό και συμβολικό επίπεδο, άμεσα και λυτρωτικά για τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των παιδιών.
Τα παιδιά εκφράζουν αγάπη για τα παραμύθια διότι αντιμετωπίζουν και ανταποκρίνονται στους εσωτερικούς τους φόβους. Οι ήρωες όπως ο Κοντορεβιθούλης, η Γοργόνα, η Κοκκινοσκουφίτσα, η Ραπουνζέλ, η Σταχτοπούτα, το Ασχημόπαπο και η Τοσοδούλα διατηρούν τη λάμψη τους, και αυτός ο μαγικός κόσμος παραμένει συναρπαστικός ακόμη και χωρίς τις εκδόσεις της Disney ή τη μαγεία της οθόνης.
Οι θεωρίες και οι προσεγγίσεις για την ερμηνεία των παραμυθιών είναι ποικίλες. Σημαντικό είναι ότι όλες αυτές οι θεωρίες αναδεικνύουν την αξία των παραμυθιών για την ψυχική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών (Σαγκοστιάνο, 2003, Μπέτελχάιμ, 1995).
Κάθε παιδί έχει έναν βασικό στόχο και μια επιθυμία: να μεγαλώσει. Η κάθε παραμυθική ιστορία μπορεί να αντιληφθεί ως ένα ταξίδι προς την ενηλικίωση, την ωρίμανση και την απεξάρτηση από την οικογένεια. Σύμφωνα με τον Paul Diehl, ακόμη και οι μύθοι ερμηνεύονται ως μια πορεία προς την πνευματοποίηση και την κατάκτηση της γνώσης.
Πως θα γράψω τα δικά μου ψηφιακά παραμύθια
Βασικά βήματα
ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ
Πρέπει να απαντήσουμε στα εξής ερωτήματα:
Ποιο είναι το σκηνικό;
Ποιοι είναι οι ήρωές του;
Τι έγινε στην αρχή;
Τι έγινε μετά;
Τι έγινε στο τέλος;
Ποιο πρόβλημα παρουσιάστηκε;
Πώς λύθηκε αυτό το πρόβλημα;
Συγκέντρωσε τις απαντήσεις και στη συνέχεια ένωσε τα κομμάτια γράφοντας μια ιστορία. Γράψε την ιστορία σου στον κειμενογράφο δίνοντας τίτλο όπως στο παρακάτω παράδειγμα.
Ε1-Ο μαύρος γάτος του σχολείου
ΣΤ2-Η θύελλα που έφερε το κίτρινο σύννεφο
ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ
Δημιούργησε τη δική σου ακουστική ανάγνωση του παραμυθιού μέσω της χρήσης του/της ψηφιακού βοηθού ή ηχογραφώντας τη φωνή σου. Κάνε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο για να δώσεις φωνή στο παραμύθι ή την ιστορία σου.
Ηχογράφησε την ιστορία σου χρησιμοποιώντας το παρακάτω λογισμικό. Αφού το κατεβάσεις ακολούθα τις οδηγίες που θα βρεις μέσα στο φάκελο κάνοντας κλικ στο ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ.txt.
Ακολουθούν τα βήματα εγκατάστασης και χρήσης του λογισμικού
ΒΗΜΑ 1: Κατεβάζω από τον παραπάνω σύνδεσμο το λογισμικό
ΒΗΜΑ 2: Κάνω unzip το αρχείο είτε με το 7zip είτε με κάποιο άλλο λογισμικό. Το αρχείο περιέχει
το Setup (εκγατάσταση) και φάκελο με το Fix
ΒΗΜΑ 3: Κάνω την εγκατάσταση του λογισμικού με διπλό κλικ στο αρχείο Setup.
ΒΗΜΑ 4: Αφήνω κενό το κουτάκι (Launch...) στο τέλος της εγκατάστασης ΒΗΜΑ 5: Ανοίγω το φάκελο "Fix" και αντιγράφω τα 2 αρχεία που βρίσκονται μέσα. ΒΗΜΑ 6: Πηγαίνω στον "Υπολογιστή μου" και επιλέγω το γράμμα δίσκου C: και κάνω κλικ στο "Αρχεία εφαρμογών (86)". Στη συνέχεια μπαίνω στο φάκελο "Next FlipBook Maker Pro" και κάνω κλικ στο δεξί κλικ και επικόλληση.
* Εδώ θα βγει παράθυρο που θα ζητά την άδεια σου για αντικατάσταση (ΝΑΙ)
ΒΗΜΑ 7: Ανοίγω την εφαρμογή
Βίντεομάθημα με οδηγίες
Ψηφιακό παραμύθι με τεχνητή νοημοσύνη
Το ψηφιακό παραμύθι είναι μια σύγχρονη προσέγγιση στη δημιουργία και απόλαυση των παραμυθιών, που εκμεταλλεύεται την τεχνητή νοημοσύνη για να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στα παιδιά. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργηθούν διαδραστικά και εναλλακτικά παραμύθια, που προσαρμόζονται στις προτιμήσεις και τις ανάγκες κάθε παιδιού.
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προσφέρει αυτόματη προσαρμογή της αφήγησης, της γλώσσας και των εικόνων στο επίπεδο κατανόησης του κάθε παιδιού, προσφέροντας μια εξατομικευμένη εμπειρία. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ενσωματώσει διάφορα διαδραστικά στοιχεία, όπως ήχους, εικόνες, αλληλεπιδράσεις με τους χαρακτήρες και ακόμη και επιλογές για την πορεία της ιστορίας.
Το ψηφιακό παραμύθι με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης ανοίγει νέους ορίζοντες στη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Επιτρέπει την αλληλεπίδραση με την ιστορία και τους χαρακτήρες, εμπλουτίζοντας την εμπειρία ανάγνωσης και ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή και τη φαντασία των παιδιών. Μέσω της συνδυασμένης χρήσης τεχνολογίας και φαντασίας, το ψηφιακό παραμύθι μετατρέπεται σε μια διασκεδαστική, εκπαιδευτική και αξέχαστη εμπειρία για τα παιδιά.
Παρακάτω θα δούμε ένα παράδειγμα βήμα βήμα με εικονοιστορία τον τρόπο που μπορούμε να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης:
To παραμύθι που θα διασκευάσουμε είναι "Η κοκκινοσκουφίτσα"
Στόχος: Δημιουργία ενός παραμυθιού με 9 εικόνες (3x3 σε Α4) χωρίς διαλόγους.
Βήμα 1: Θα πρέπει εδώ στην αρχή να βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά. Σύμφωνα με την αλγοριθμική σκέψη θα πρέπει να χωρίσουμε την εργασία σε επιμέρους κομμάτια. Ανοίγω έναν κειμενογράφω και γράφω τις 9 σκηνές που θέλω να έχει το παραμύθι μου. Για παράδειγμα:
Πρώτη σκηνή: είναι η κοκκινοσκουφίτσα και μιλάει μαζί με τη μαμά της στην κουζίνα του σπιτιού τους
Δεύτερη σκηνή: η κοκκινοσκουφίτσα φεύγει από το σπίτι της με ένα καλαθάκι στο χέρι ενώ η μάνα της την χαιρετά από την πόρτα.
Τρίτη σκηνή: η κοκκινοσκουφίτσα κάνει βόλτα μέσα σε ένα τεράστιο δάσος.
Τέταρτη σκηνή: ο λύκος παρακολουθεί την κοκκινοσκουφίτσα μέσα από τις φυλλωσιές καθώς η κοκκινοσκουφίτσα τραγουδά και προχωρά στο μονοπάτι.
Πέμπτη σκηνή: ο λύκος εμφανίζεται μπροστά στην κοκκινοσκουφίτσα και αρχίζουν να μιλάνε.
Έκτη σκηνή: ο Λύκος είναι έξω από το σπίτι της γιαγιάς
Έβδομη σκηνή: Η κοκκινοσκουφίτσα μπαίνει στο σπίτι της γιαγιάς